سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / دانستنی های کنکور / ۱۰ راهکار اساسی برای تمرکز بهتر
۱۰ راهکار اساسی برای تمرکز بهتر

۱۰ راهکار اساسی برای تمرکز بهتر

۱ – برای هر جلسه مطالعه خود «هدف مشخص» تعیین کنید. مثلا: «در این یک ساعت پنج صفحه از کتاب فیزیک را می‌خوانم و یاد می‌گیرم.» و یا: «تا ساعت ۱۰ صبح این سه مساله را حل می‌کنم.» تعیین هدف واقعی و واقع‌بینانه باعث افزایش انگیزه و بهبود تمرکزتان خواهد شد.
اهداف بزرگ را به قدم‌های کوچکتر و هدف‌های جزیی‌تر تقسیم کنید. سعی کنید همه‌چیز ملموس و «قابل اندازه‌گیری» باشد.
 
۲ – فراموش نکنید: هنگام مطالعه، جسم و روان شما نباید هیچ نوع فعالیت دیگری به غیر از «مطالعه کردن» انجام دهد؛ حتی ساده‌ترین اعمال. ظرفیت توجه در انسان محدود است. دو کار را با هم نمی‌توان به درستی انجام داد. اگر از بین ساده‌ترین اعمال هم دو کار با هم انجام شود، فقط یکی از آن دو را می‌توانیم خوب انجام دهیم. این واقعیت، یکی از محدودیت‌های ذهن ماست. حتی موقعی که داریم می‌نویسیم، آن لحظه نمی‌توانیم چیز دیگری را خوب بشنویم.
 
 
۳ – باید این اراده را به تدریج در خود پرورش دهید که هنگام مطالعه، صداهای مزاحم را نشنوید و هیچ محرکی به غیر از مطلب مورد مطالعه، حواس شما را متوجه خود نکند. شما به این اراده احتیاج دارید و می‌توانید از بین چند محرک که در اطراف شما هستند، به‌طور ارادی فقط به یک محرک توجه کنید و در آن لحظه متوجه دیگر محرک ها نشوید.
 
۴ – هرچه قدر مطالعه کردن، تست‌زدن و تمامی فعالیت‌های درسی را به دفعات بیشتری انجام دهید، تمرکز کردن هنگام انجام آن کارها برایتان آسان‌تر می‌شود. این یک اصل است: کارهایی که بسیار تمرین شده‌اند را می‌توان بدون توجه زیاد انجام داد و مقدار کمتری از ظرفیت توجه برای انجام آنها کافی است.
خود امر «گزینه پر کردن» هم یک فعالیت است و به هر حال، قدری از ظرفیت تمرکز را اشغال می‌کند، در نتیجه اگر قبلا زیاد و هرچه بیشتر انجام شده باشد، سر جلسه آزمون به میزان کمتری از این ظرفیت می‌کاهد.
 
۵ – در حالت «نشسته» درس بخوانید، نه در حال راه رفتن و قدم زدن.مگر در دو حالت:
الف) به طور کوتاه، برای ایجاد «تنوع» در حال و هوا و وضعیت جسمی خود،
ب) در صورتی که از سال‌های قبل «راه رفتن و درس خواندن» به صورت یک «عادت» در وجود شما شکل گرفته و «تثبیت شده» یعنی از گذشته به این امر عادت داشته‌اید و در این حال «راحت‌تر» هستید.
 
۶ – امکان ندارد با شکم پر از غذا تمرکز خوبی داشته باشید. بعد از غذای سنگین ظهر، خواب‌آلوده و سنگین هستید و وقت مناسبی برای مطالعه و یادگیری نیست. «شکم پر» و «خواب‌آلودگی» دشمنان تمرکز هستند!
 
 
۷ – با احساس ضعف و گرسنگی نمی‌توان تمرکز خوبی داشت. پرخوری نکنید، اما حتما هر روز از مواد قندی و گلوکزدار، به‌خصوص میوه‌ها، غافل نباشید! از «پراکنده‌خواری» پرهیز کرده، در برنامه غذایی خود از مواد پروتئینی مثل گوشت، تخم‌مرغ، عدس و… استفاده کنید. وجود یک تغذیه مناسب، صحیح و کافی و به اندازه در برنامه روزانه شما سبب افزایش زمان «مطالعه فعال» خواهد شد، یعنی قدرت و توان تمرکز شما را بالا می‌برد.
 
۸ – مصرف تمامی داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش، مخل توجه و تمرکز است. فقط و فقط در صورت تجویز پزشکی که اطلاع دارد و می‌داند شما داوطلب کنکور می‌باشید و در این زمینه مطالعه می‌کنید، مانعی ندارد.
 
۹ – زمان‌های استراحت‌تان را طوری برگزار کنید که بعدا باعث کاهش ظرفیت تمرکزتان نشود. در زمان‌های استراحت، از انجام بحث و گفت‌وگو و پرداختن به کارهای نیمه‌تمام – مثل مطالعه بخشی از یک زمان یا دیدن فیلم سینمایی – خودداری کنید. دیدن یک فیلم سینمایی، فقط به اندازه دو ساعت زمان فیلم از شما وقت نمی‌گیرد، چرا که بعد از آن دو ساعت هم تصاویر یا فکر و خیال‌های مربوط به آن به ذهن شما بازمی‌گردد و شما را رها نمی‌کند؛ همینطور، یک بحث داغ سیاسی با دوستان‌تان در وقت استراحت!
 
 
۱۰ – استحمام و یک دوش کوتاه در زمان استراحت، موجب آرامش و نشاط بیشتر شما و رفع خستگی‌های کوتاه‌مدت و کاذب خواهد شد. البته نباید در این امر دچار
افراط شوید!
 
 
منبع: گزینه دو

نظر ها بسته است.

بازگشت به بالا