سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / دانستنی های کنکور / استرس در کنکور
استرس در کنکور

استرس در کنکور

اضطراب روزهای آخر شاید داوطلبان را برای درس خواندن بیشتر ترغیب کند اما این مساله ممکن است به ضرر داوطلب باشد و اضطراب و نگرانی آزمون را بیشتر کند بنابراین روزهای آخر را بیشتر دنبال آرامش باشید البته کنکور هم مانند هر آزمونی ترس و اضطراب خودش را دارد اما برای غلبه و تسلط به این حس که می تواند آسیب پذیر هم باشد راههایی وجود دارد. به اعتقاد روانشناسان عوامل ایجاد اضطراب در کنکور از ۳ فاکتور ویژگی های:
– شخصیتی
– خانواده ها
– شرایط فرهنگی
 
ناشی می شوند و ناامیدی ، بی انگیزگی ، داشتن انتظارات زیاد از خود و نگران آینده بودن ازجمله عوامل و ویژگی های شخصیتی در ایجاد اضطراب در کنکور است.
داوطلبان باید در روزهای باقیمانده تا کنکور مطالب خوانده شده قبلی را مرور کنند. مرور این مطالب به داوطلب کمک می کند تا نکات مبهم را بشناسد و تقویت کند. یکی از عوامل مهم عدم موفقیت در کنکور عامل اضطراب و استرس است که معمولا با فشار خانواده ها برای قبولی در کنکور افزایش هم می یابد بنابراین داوطلب با تسلط بر این اضطراب در واقع می تواند به نحو مطلوبی امکان موفقیت در کنکور را افزایش دهد. وی به خانواده ها نسبت به کاهش استرس در داوطلبان و کمک به آرامش روحی آنها توصیه می کند که فرزندانشان را برای قبولی حتمی یا قبولی در رشته ای خاص تحت فشار قرار ندهند.
شانسی جواب ندهید
تسلط به مطالب و مفاهیم کتاب های درسی ، آرامش قبل از آزمون و تسلط به اعصاب هنگام تست زنی و…همه از عوامل موفقیت در کنکور هستند اما نحوه امتحان دادن و توجه به شیوه های آن نیز مساله مهمی است.
داوطلب باید اولین پاسخی را که به ذهنش درست به نظر می رسد انتخاب کرده و از وسوسه تغییر گزینه ها اجتناب کند، زیرا این کار هم موجب اتلاف وقت و هم افزایش پاسخهای غلط می شود. همچنین در مورد سوالاتی که جواب صحیح آن را نمی داند باید سعی کند گزینه هایی که کاملا غلط به نظر می آید را کنار گذاشته و به ترتیب گزینه ای که باقی می ماند را انتخاب کند. وی به کنکوری ها توصیه می کند: روی سوالاتی که به ذهنتان ناآشنا می آید وقت زیادی نگذارید و سریعا به دنبال پاسخ سوالهای بعدی بروید. دقت کنید حتی نفرات اول کنکور هم به صد درصد سوالات پاسخ درست نمی دهند.
ساعت به همراه خود داشته باشید و سعی کنید وقت خود را تنظیم کرده و آن را تلف نکنید و در زمان تعیین شده برای هر درس به سوالات پاسخ دهید. در اول جلسه در صورت داشتن تنش و اضطراب چند نفس عمیق بکشید و هر نفس را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و عضلات خود را شل کنید تا به حالت تعادل برگردید و با آرامش سراغ سوالات بعدی بروید. به توصیه وی ابتدا درسی را که بهتر مسلط هستید جواب دهید حتی اگر آخرین درس دفترچه آزمون باشد و ابتدا در هر درس تمامی سوالات ساده را پاسخ دهید. خاکپور تاکید می کند: از پاسخ شانسی بپرهیزید زیرا ممکن است پاسخ های غلط را افزایش دهد و توصیه مهم این که : هنگام جواب دادن خود را موفق تصور کنید و فرض کنید که به رتبه و رشته مورد علاقه تان رسیده اید.
کنکوری ها چی بخورند؟ مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مصرف غذاهای محرک را به دلیل این که باعث بی خوابی و بدخوابی می شود، به کنکوری ها توصیه نمی کند.
داشتن رژیم غذایی متعادل و میان وعده های صبح و بعدازظهر می تواند به فرد کمک کند تا از حداکثر ظرفیت مغزی خود استفاده کند. آنچه که در یکی دو روز باقیمانده به کنکور بایستی مدنظر قرار داد این است که خسته کردن و فشار آوردن برای درس خواندن در این مدت فایده چندانی ندارد و بهتر است فقط به مرور و جمع بندی دروس پرداخته شود.
خوردن مواد غذایی کافئین دار مثل قهوه ، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو می تواند محرک زا بوده و باعث بی خوابی و بدخوابی در فرد شود؛ همچنین مصرف ویتامین C با دوز بالا جایز نیست بنابراین بهتر است داوطلبان از خوردن بیش از اندازه آن اجتناب کنند.
مصرف لبنیات فراوان خصوصا ماست و دوغ همراه با شام و همچنین مصرف یک لیوان شیر ولرم کمی شیرین می تواند به آرامش و خواب آرام فرد شب قبل از کنکور کمک کند. مصرف ویتامین های گروه B ب کمپلکس ، B1 و B6 همراه با وعده شام می تواند در آرامش فرد موثر باشد.
چنانچه فرد استرس زیادی داشته باشد می تواند از جوشانده های گیاهی گل گاوزبان ، لیمو عمانی و سنبل الطیب برای کم کردن استرس استفاده کند ولی توصیه می شود در این گونه موارد به پزشک و روانپزشک مراجعه کرده و مشاوره شوند. خوردن نان ، پنیر و گردو، تخم مرغ به صورت نیمرو یا املت همراه یک لیوان شیر و مصرف ویتامین ب کمپلکس می تواند استرس را به حداقل رسانده و شانس موفقیت در آزمون را افزایش دهد. داشتن تنقلات شیرین مثل انجیر خشک ، خرما ، برگه هلو ، زردآلو و در کل میوه های خشک در جلسه امتحان بسیار موثر است.
 
 
منبع: ماهان

نظر ها بسته است.

بازگشت به بالا