جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / ضریب سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ تغییر نمی‌کند
ضریب سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ تغییر نمی‌کند

ضریب سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ تغییر نمی‌کند

درحالی‌که مدتی قبل و البته برخلاف مصوبه مجلس اعلام شد ضریب تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان برای کنکور سال آینده همان ۲۵درصد خواهد بود، انتظار‌ها برای تغییر این تصمیم غیرقانونی بی‌نتیجه ماند و روز گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد این تصمیم پابرجاست.

علی اصغر فانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره احتمال تأثیر ۵ درصدی نمرات امتحانی دروس پیش‌دانشگاهی در معدل کنکور گفت:«براساس قانون حذف کنکور، قرار شده و باید به‌تدریج وزن امتحانات و ارزیابی‌های درون مدرسه‌ای در آزمون ورودی دانشگاه‌ها افزایش یابد. در همین راستا کمیته‌ای در سازمان سنجش تشکیل شده و آموزش و پرورش نیز در آن عضویت دارد. این کمیته هرساله درصدی را برای تأثیر نمرات دانش‌آموزان معین می‌کند.»

وی با بیان اینکه پیشنهاد آموزش و پرورش افزایش بیش از ۲۵درصدی سهم امتحانات و ارزیابی‌های درون مدرسه‌ای بوده، افزود:«با وجود تأکید ما، سایر اعضا با این امر موافقت نکردند اما امیدواریم به‌تدریج سهم ارزیابی‌های درون‌مدرسه‌ای در کنکور افزایش یابد.»

این در حالی است که اردیبهشت امسال، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی درسال ۹۷حذف و داوطلبان براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور براساس قانونی الزامی شد که در سال ۸۶ به تصویب مجلس رسید و قرار شد حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌طورکامل حذف شود. مجلس ۲۰میلیارد تومان هم برای تقویت زیرساخت‌ها به آموزش وپرورش اختصاص داد اما وزارت علوم به بهانه اینکه زیرساخت‌های این قانون در آموزش و پرورش فراهم نیست از اجرای آن خودداری کرد. بعدها قانون دیگری در سال ۹۲تصویب شد که می‌گفت تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور باید به‌تدریج افزایش می‌یافت.

در سال اول اجرای این قانون یعنی سال ۹۴-۹۳تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل ۲۵درصدتعیین و مقرر شد پس از ۵سال، حداقل ۸۵درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی انجام شود.به این ترتیب و به‌طور میانگین هر سال باید دست‌کم این میزان ۱۲درصد افزایش یابد تا مصوبه مجلس در موعد مقرر عملیاتی شود.با از دست دادن فرصت سال تحصیلی ۹۵-۹۴علاوه بر تضییع حق برخی از داوطلبان که می‌توانستند براساس سابقه تحصیلی خود گزینش شوند، حالا باید از سال ۹۵این میزان هر سال ۱۵درصد افزایش یابد، البته اگر این مصوبه مجلس درباره کنکور به سرنوشت مصوبه قبلی دچار نشود.

  • چه کسانی برای حذف کنکور تصمیم می‌گیرند؟

براساس مصوبه مجلس در مرداد‌ماه ۹۲، وزرای علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و معاون آموزشی آنها به همراه رئیس سازمان سنجش، اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستند. همچنین یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و روسای سنجش آموزش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان ناظر بر این شورا تعیین خواهد شد.هنوز معلوم نیست کدام‌یک از این اعضا با پیشنهاد آموزش و پرورش برای افزایش ۱۰درصدی سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور ۹۵ مخالف بوده‌اند.

 

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


9 − = چهار

بازگشت به بالا