سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / ساخت روبات با توان یادگیری بالا
ساخت روبات با توان یادگیری بالا

ساخت روبات با توان یادگیری بالا

محققان دانشگاه تورنتو به تازگی موفق به طراحی روباتی با توانمندی بی‌سابقه هوش مصنوعی شده‌اند که از قابلیت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری برخوردار است.

به گزارش مهر، این روبات نه تنها می‌تواند آنچه که به وی آموخته می‌شود را یاد بگیرد، بلکه می‌تواند از آموخته‌های خود در حدی فراتر از انتظار برای ارتقای دانش و علم استفاده کند.

پرهام اعرابی استاد ایرانی دانشگاه تورنتو و ونزی گو موفق به ابداع الگوریتمی شده‌اند که یادگیری از طریق درک دستورات و فرامین انسان را برای روبات‌ها ممکن می‌کند.

در آزمایش آنها روبات طراحی شده توانست با بررسی تعداد عکس، رنگ‌های مختلف موهای انسان را درک کند، طول موها را اندازه بگیرد و اقداماتی از این دست را انجام دهد.

توان یادگیری این روبات تا ۱۶۰ درصد بیش از روش‌های متعارف آموزشی بوده و از انتظارات مهندسان طراح خود نیز فراتر رفته است.

پرهام اعرابی در این مورد می‌گوید: روبات با استفاده از الگوریتم ما آموخت که چگونه باید موارد دشوار و مرزی را طبقه‌بندی کند و توانست بافت موی افراد در عکس را از بافت پس‌زمینه سر آنها متمایز کند. انگار که معلمی در حال آموزش یک کودک باشد و در نهایت آموخته‌های کودک از حدی که خود معلوم در ابتدا به وی آموخته فراتر برود.

تا به حال روش مورد استفاده برای آموزش روبات‌های هوش مصنوعی مبتنی بر ارائه مجموعه‌ای از داده‌ها به آنها و درخواست از آنها برای تصمیم‌گیری بر مبنای پارامترهایی مشخص بوده است.

در روش جدید آموزش الگوریتم‌ها با گفتگو با روبات و تعلیم مستقیم وی انجام شده است. این روش توانمندی‌های محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را به شدت ارتقا خواهد داد.

 

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


8 − هفت =

بازگشت به بالا