سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / سوالات درسی / پایه دوم / ساختار C2H4 و دلیل ناقطبی بودن
ساختار C2H4 و دلیل ناقطبی بودن

ساختار C2H4 و دلیل ناقطبی بودن

سلام 

با توجه به اینکه در ملکول c2H4 هر کدوم از بخش ها دارای ساختار سه ضلعی مسطح است و به هر کربن دو هیدروژن و یک کربن وصل است( اطراف اتم مرکزی گروه های متفاوت) پس چرا یک ملکول ناقطبیه؟

ممنون

توسط پریا ملکشاهی

 

 

 

 

سلام. قطبیت یک مولکول به تقارن کل مولکول بستگی دارد. مولکول های زیادی وجود دارند که مراکز ناقطبی دارند ولی در مجموع مولکول متقارن بوده و ناقطبی خواهد بود. مولکول هایی نظیر N2O4 , C2H4 , C2H2 و مشابه آنها ، متقارن بوده و ناقطبی می باشند.

 

۲ نظر ها

  1. قطبیت بر اساس تقارن نیست
    بلکه مولکول های متقارن پتانسیل این رو دارن که قطبی باشن
    مثال مولکول آب
    O
    \ /
    H H
    امیدوارم تونسته باشم مولکول آب رو نشون داده باشم
    خب اگه ساختار لوویس مولکول آب رو دقت کنید اینجوری که من نوشتم فی‌الواقع خط‌تقارن آب عمودی ولی قطبیت اون افقیه
    نتیجه ۱ : تقارن برای قطبیت با استثنا های فراوان لازمه ولی کافی نیست
    فاکتور قطبیت اینه که الکترونها کجان
    در اتن که شما پرسیدی پتانسیل قطبیت رو بنا به تقارنش داره ولی فاکتور بعدی یعنی محل الکترونها مهمه؛ در مولکول آب O با ۶ الکترون در یه سمت خط‌قطبیت و H2 کلا با ۲ الکترون در سمت دیگه خط‌قطبیت هستند پس این مولکول در سمت O با ۶ الکترون چون شارژ منفی بیشتری داره قطب منفی مولکول آب و سمت H2 با ۲ الکترون شارژ منفی کمتری داره قطب مثبت آب رو تشکیل میده
    ولی اتن در دو سمت خط تقارن و قطبیتش مقدار مساوی شارژ منفی داره یعنی اگر اتن را از روی پیوند دوگانه نصف کنیم هر سمت ۶ الکترون داره پس اختلاف پتانسیل الکتریکی در کار نیست

    • مرتضی محمدی

      سلام. خیلی متشکرم از توجه و توضیحاتی که دادین. بله منم با شما موافقم و در این مورد خاص که سوال شده بود برای سهولت درک اون از تقارن کل مولکول استفاده کردم . وقتی یک مولکول تقارن کامل دارد که مرکز تقارن داشته باشد. تمامی مولکول هایی که مرکز تقارن دارند حتما ناقطبی هستند زیرا حتما جمع بردارهای قطبیت پیوندهای آن صفر می شوند. برای تعیین قطبیت مولکول های بهتر است فقط از بردارهای قطبیت پیوندهای آن استفاده کرد.
      مولکول اب مرکز تقارن ندارد و فقط صفحه تقارن دارند و چون جمع بردارهای قطبیت پیوندهای ان صفر نمی شوند ، مولکول آب قطبی است.
      از طرفی نمیتوان با توجه به تعداد الکترون های موجود روی اتمها، قطب مثبت و منفی مولکول را تعیین کرد. در مولکول Cl2O که ساختاری مشابه آب دارد و قطبی است و اکسیژن قطب منفی و اتمهای کلر قطب مثبت مولکول را تشکیل می دهند ، تعداد الکترونهای موجود در اتمهای کلر خیلی بیشتر از اکسیژن است ولی باز هم اکسیژن قطب منفی مولکول را تشکیل می دهد.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


+ 7 = ده

بازگشت به بالا