پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / دانستنی های کنکور / بهبود حافظه کوتاه‌مدت با تصور راه رفتن به سمت عقب!
بهبود حافظه کوتاه‌مدت با تصور راه رفتن به سمت عقب!

بهبود حافظه کوتاه‌مدت با تصور راه رفتن به سمت عقب!

دانشمندان در کمال تعجب مشاهده کرده‌اند که کمی راه رفتن به سمت عقب یا حتی تصور آن، می‌تواند به تقویت حافظه کوتاه مدت افراد کمک کند.یک مطالعه از محققان دانشگاه “روهمپتون”(Roehampton) در لندن نشان داده است افرادی که به سمت عقب حرکت می‌کنند در آزمایش حافظه، بهتر از افرادی که در حال ایستاده بودند یا به سمت جلو حرکت می‌کردند، عمل کردند.

محققان از ۱۱۴ تن از داوطلبان خواستند به تماشای ویدیویی بنشینند که در آن کیف یک خانم دزدیده می‌شد و سپس به پرسشنامه‌ای درباره آنچه که می‌توانند از این ویدیو به خاطر بیاورند، پاسخ دهند.

داوطلبان پس از تماشای ویدیو، به سه گروه تقسیم شدند. به یک گروه گفته شد که ۱۰ متر به سمت جلو راه بروند. از گروه دیگر خواسته شد ۱۰ متر به عقب حرکت کنند و به گروه سوم نیز گفته شد تا ثابت در جای خود بایستند.

سپس از آنها ۲۰ سوال درباره اتفاقات ویدیو پرسیده شد و مشخص شد که گروهی که به عقب راه رفته بودند، به طور متوسط پاسخ‌های صحیح‌تری را نسبت به دو گروه دیگر داده بودند.

متخصصان دانشگاه “روهمپتون” این اثر را در پنج آزمایش مختلف، مشاهده کردند.

یکی از این آزمایشات، با همین روش انجام شد، با این تفاوت که از داوطلبان خواسته شد تا کلماتی که قبل از راه رفتن در یک فهرست مشاهده کرده بودند را به یاد بیاورند.

در آزمایشی دیگر، از داوطلبان خواسته شد حرکت رو به جلو و عقب را تصور کنند و در یک آزمایش دیگر، شرکت کنندگان فیلم را در یک قطار مشاهده کردند تا محققان تاثیر حرکت رو به جلو یا عقب را بررسی کنند.

در همه آزمایش‌ها، گروهی که رو به عقب حرکت کردند یا حتی آن را تصور کردند، بیشترین پاسخ صحیح را دادند و عملکرد بهتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند.

محققان این را به عنوان یک تجربه آماری قابل توجه و ارتباط بین مفاهیم “زمان” و “فضا” که در تشکیل خاطرات در ذهن ما ضروری هستند، در نظر گرفتند.

دکتر “آکسنتیجویچ”(Aksentijevic) که سرپرست این مطالعه بود، گفت: این موضوع، استدلال جزئی این ایده است که زمان واقعا توسط فضا بیان و تعریف می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چرا حرکت به صورت واقعی یا حتی تصور، باید دسترسی ما به خاطرات را بهبود بخشد. اما دکتر آکسنتیجویچ امیدوار است تحقیقات آتی آن را روشن سازد و همچنین نحوه استفاده از آن را دریابیم.

وی گفت: من مطمئن هستم که این کار می‌تواند برای کمک به مردم در به خاطر آوردن مسائل مختلف، مفید باشد. اما چگونگی آن، سوالی است که با تحقیقات بیشتر پاسخ داده خواهد شد.

“ریچارد آلن” از دانشگاه لیدز انگلستان می‌گوید نتایج این مطالعه بسیار جالب است و ممکن است راه‌هایی برای بهبود عملکرد حافظه ارائه دهد.

وی افزود: با این حال، من فکر می‌کنم قبل از اعتماد به این اثر، باید نتایج آن را دقیقا در گروه‌هایی تکرار کنیم تا مطمئن شویم.

منبع : ایسنا

یک نظر

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


+ 4 = نُه

بازگشت به بالا