سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / دانستنی های کنکور / چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟
چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی کنکور شیوه های جمع بندی بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. این بخش برای همه‌ی کنکوری‌ها لازم است و نمی توان آن را از برنامه داوطلبان حذف کرد. اختصاص زمانی خاص به جمع بندی باعث خواهد شد تا مغز شما، مطالبی را که قبلاً آموخته و برایش آشناست، در یک مدت زمان کوتاه تر بیشتر یاد بگیرد و بازدهی بیشتری در ارائه مطالب داشته باشد. به‌ د‌لیل این‌ که زمان کوتاهی تا کنکور باقی‌ ماند‌ه است، بسیاری درس خواندن را کنار گذاشته و در این دوران افت فاحشی را تجربه می کنند. بنابر‌این کسانی که از این فرصت به درسی استفاد‌ه کنند نتیجه را به نفع خودشان تغییر خواهند داد.

مطالعه در دوران جمع بندی تفاوت اساسی با دوران قبل از جمع بندی دارد. قبل از این دوران شما مطالب جدید می خواندید و تست های هر درس را به تفکیک کار میکردید، در صورتی که در روزهای پایانی مطالعه مطالب جدید توصیه نمی شود. شناسایی نقاط قوت و ضعف، مرور مطالب خوانده شده، رفع اشکال، آزمون های جامع، تنظیم وقت و مدیریت زمان از ویژگی های دوران جمع بندی کنکور است. جمع بندی اصولی روش های خاص خودش را دارد که اگر رعایت شود می تواند تاثیر چشمگیری در موفقیت شما داشته باشد. پس بیایید تا پاسخ این سوال را بدهیم: چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

بر اساس خصوصیات خود جمع بندی کنید

هر یک از شما با توجه به توان و خصوصیات مطالعاتی خود یک برنامه جمع بندی مناسب برای خود تدارک ببنید. به عنوان مثال، رضا داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در درس فیزیک ضعیف است و در دوره جمع بندی سعی می کند تا مباحثی از این درس را که قبلاً مطالعه نموده است. چندین بار مرور، تست زنی و سپس رفع اشکال نماید، اما داوطلب دیگری به نام آرزو سعی می کند تا در دوران جمع بندی، بیشتر وقت خود را روی تست زنی سرعتی و رفع اشکال تستی خود قرار دهد، زیرا او در تست زنی ضعیف است.

تنظیم وقت و مدیریت زمان

حتما می دانید که در کنکور درس خواندن و دانش بالا تنها بخشی از کار بوده و بخشی دیگر مربوط به مهارت های آزمون دادن و… است. پیش از این شاید برایتان تست زنی به صورت زمان دار اهمیت چندانی نداشت ولی در این دوران بسیار اهمیت پیدا می کند. شما نیاز دارید دروسی که در طول سه سال مطالعه کردید را تنها در زمان چهار ساعت کنکور پاسخ دهید، این مورد اهمیت سرعت عمل و مدیریت زمان را نشان می دهد. برای بالا بردن سرعت عملتان در پاسخگویی به سوالات، مجموعه سوالات دروس مختلف را به صورت آزمونی کار کنید. زمان هر درس را مطابق کنکور در نظر بگیرید و تمام سعی تان این باشد در مدت زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهید. از تکنیک زمان های نقصانی و تکنیک ضربدر و منها برای افزایش سرعت عملتان استفاده کنید. با اجرای این تکنیک ها می توانید وقتی برای بازگشت روی سوالات سخت و وقتگیر ذخیره کنید.

رفع اشکال

در طول سال به شما توصیه کردیم تست هایی را که غلط پاسخ داده اید، نشان دار کنید. تست‌های نشان‌دار بسیار ارزشمند هستند و ارزش‌ آن‌ها در آزمون‌های جامع صدچندان می‌شود. یکی از منابع مورد اعتماد برای اینکه بدانید در کدام قسمت ها اشکال دارید همین تست های نشان دار است. سوالاتی که نشان دار کرده‌اید را دوباره پاسخ دهید و اشکالات خود را با مراجعه به پاسخنامه و یا کتاب درسی برطرف کنید.

مرور مطالب خوانده شده

در مقالات قبلی در سایت محصل ایرانی گفته بودیم خواندن مطالب جدید به دلیل بالا بودن حجم مطالعاتی در این دوران توصیه نمی شود. بهترین کار این است مطالبی را که قبلا مطالعه داشته اید جمع بندی و مرور کرده تا بتوانید مهارت بالای پاسخگویی در آن ها کسب کنید. در این دوران برای مرور از خلاصه‌هایتان استفاده کنید اگر خلاصه نویسی نداشته اید می توانید از کتاب های جمع بندی استفاده کنید. مطالبی را که نیاز به تکرار و مرور دارند، از مباحثی که کمتر به این کار نیاز دارند، تفکیک کرده و تعداد و مقدار مرورها را نسبت به نیاز خود مشخص کنید. مرور دروس، نه خیلی ریز و وسواسی و نه خیلی سرسری باشد. ترجیحا فقط منابع و جزواتی را که خوانده اید دوره کنید و از منابعی که در طول سال استفاده نکرده‌اید استفاده نکنید.

نقاط ضعف، نقاط قوت

ممکن است درسی برای شما نقطه قوت باشد و بالعکس درسی برای شما نقطه ضعف باشد. در این دوره هم روی نقاط ضعف خود و هم روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. برای دروسی که در آن قوی هستید با تست زنی بیشتر و مرور چندین باره مهارت خود را به اوج برسانید، همچنین ضعف در دروس مختلف را با دوباره خوانی مباحث و رفع اشکال برطرف کنید.

مطالعه مباحث مهم

فرصت کوتاه باقی مانده تا کنکور به شما این اجازه را نمی دهد که بیشتر وقت و انرژی خود را روی مباحث کم اهمیت بگذارید. منظور از مباحث کم اهمیت مطالبیهستند که در کنکور بودجه بندی کمی دارند. بنابراین عملکرد هوشمندانه شما می تواند مباحث با اهمیت زیاد را در اولویت قرار دهد. برای اینکه مباحث سوال خیز را شناسایی کنید، حتما بودجه بندی کنکور در رشته خودتان را بررسی کنید. البته مطالعه گزینشی برای کسانی که مطالعه بسیار خوبی داشته اند و می خواهند جزو رتبه های برتر شوند توصیه نمی شود! گزینش مباحث مهم برای کسانی اهمیت دارد که تا به اینجای کار کتاب های درسی را تمام نکرده و مطالعه ناقصی داشته اند. از مطالعه مطالب دشواری که نمی توانید بر آن ها مسلط شوید یا خواندن آن ها وقت گیر است، دوری کنید.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× شش = 30

بازگشت به بالا