سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / دانستنی های کنکور / در دوران جمعبندی چگونه پیشرفت داشته باشیم؟
در دوران جمعبندی چگونه پیشرفت داشته باشیم؟

در دوران جمعبندی چگونه پیشرفت داشته باشیم؟

دوران جمعبندی , همانطور که می دانید جمعبندی مسیر پایانی مطالعه برای کنکور است که اهمیت بسیار زیادی در این روزهای پایانی تا کنکور دارد. در دوران جمعبندی باید مباحثی که در طول ۷ ماه یا بیشتر مطالعه شده را تنها در دو یا سه ماه مرور و یادآوری شوند.

دوران جمعبندی , من هرگز نفهمیدم چرا بعضی از ما آدم ها در طول عمر خود ، افسوس روزهای از دست رفته را می خوریم و حرکتی برای سازندگی لحظه ها نمی کنیم .

دوران جمعبندی , داوطلبی که بتواند یک برنامه جمع بندی حرفه ای را داشته باشد نه تنها توانسته بر آموخته هایش تسلط یابد بلکه اعتماد بنفسش را در مواجه با تست های کنکور پیش رو هم به شدن افزایش می یابد که همین اعتماد بنفس بالا باعث میشود بتواند بر فشارهای روحی و روانی نزدیک کنکور غلبه کند.

حال از جنبه روحی این مرحله که بگذریم میرسیم به روش درست جمعبندی …

دوران جمعبندی و بهترین و موثرترین روش جمعبندی

دوران جمعبندی , متاسفانه برخی داوطلبان که تعدادشان هم کم نیست در دوران مهم ،حیاتی و سرنوشت ساز جمعبندی ها ، درگیر وسواس فکری یا حس فراموشی مطالب و تصمیم برای دوباره خوانی مباحث به جای مرور و پیگیری حرفه ای برنامه تست زنی دارند. داوطلب آنقدر وقت برای خواندن خلاصه ها ، نکات و یادداشت برداری و حاشیه نویسی ها می کند که تست زنی روزانه اش به شدت افت می کند و این زنگ خطری جدی برای جمعبندی های آخر راه است.

چرا که:

دوران جمعبندی , شما وقت زیادی ندارید که از اول دوباره خوانی کنید . شما این مباحث را در طول سال خوانده و تست های آنها را کار کرد ه اید، لذا نباید اکنون با افزایش ساعات مطالعه غیر منطقی و غیر اصولی خودتو به چالش بکشی.

توجه و تذکر جدی:

دوران جمعبندی , شما نمی توانید با حل تست مبحثی در این روزها به تسلط در تست زنی در جلسه کنکور برسید.
در نتیجه باید به فکر روش بهتر و سودمندتری در دوران جمع بندی باشید که هم مطالب برایتان مرور و یادآوری شوند و هم اینکه به کمک شبیه سازی کنکور بتوانید از الان تکنیک ها و استراتژی حل تست خود را در جلسه کنکور مشخص کنید.

دوران جمعبندی ,  بهترین روش جمع بندی که مورد تایید اکثر مشاوران برتر کنکور است ، روش “آزمون-رفع اشکال” یا همان سه روز یکبار است که در آن و در نصف روز اول را طبق زمان قانونی کنکور از خود یک آزمون شبیه ساز گرفته و سپس تحلیل آزمون را انجام دهید. در دو و نیم روز باقیمانده نواقص اطلاعاتی خود را با استفاده از منابع مطالعاتی و البته از همه مهمتر تست های علامت زده خود برطرف کنید.

با این روش هم استراتژی سر جلسه کنکور خودمان را می دانیم و بارها فرصت تمرین آن را در این روزها داریم و هم از منابع مطالعاتی قبلی مجددا استفاده بهتری خواهیم داشت.

دوران جمعبندی , توصیه می شود حتماً و نهایتاً از ۲۲ اردیبهشت این روش جمعبندی را شروع کنید( بجز داوطلبانی که به تازگی شروع کرده اند) ولی از الان نیز می توانید با دروس عمومی استارت جمعبندی را بزنید و هر هفته سعی کنید ۲ تا ۳ آزمون عمومی و مشابه کنکور را اجرا ،بررسی و رفع اشکال کنید تا هم با تیپ سوالات عمومی کنکور بیشتر آشنا شوید و هم با نحوه ی جمعبندی به روش سه روز یکبار.

دوران جمعبندی , تازه بهانه هم می آوریم و با اصطلاحاتی مثل : کاش … .ای فرصت ندارم … می خواستم اما نشد و… تنها خودمان را توجیه می کنیم.

بیایید لحظه ای بایستیم و نگاهی به گذشته بیندازیم ، نگاهی کاوشگرانه به روزهایی که پشت سر نهادیم . آن چه در این کاویدن اهمیت دارد ، نحوه ی استفاده ی ما از فرصت هاست. فرصت هایی که داشتیم و داریم و باید از این معدن با ارزش ، گنج های بی شمار استخراج کنیم.

هر لحظه برای ما یک فرصت است . شناخت ما از فرصت ها زمینه ی استفاده ی مفید و سازنده را به ما می دهد. آنچه در یک زندگی اهمیت دارد ، مدیریت فرصت هاست و تدابیری که به کار می بندیم تا موفقیت را لمس کنیم و از لذت ببریم.

دوران جمعبندی , روزهای ما به سرعت می گذرند و گاه همراه با برگه ی تقویم ، ورق می خوردند و فراموش می شوند . با این علم که می توانید روزهای پر ثمرتری داشته باشید ، زندگی کنید . اهل عمل باشید و از آن دست برندارید تا زمانی که به اهدافتان دست یابید.

دوران جمعبندی , سعی کنید متفاوت فکر کنید و این اصول را به خاطر بسپارید:

روش تفکر و احساس در مورد خودتان را تغییر دهید.
به دیگران اجازه دهید به شما کمک کنند ، حتی اگر متخصص نباشند.
دستاوردهای کوچک را پیشرفت تلقی کنید و امیدوار باشید که در حال بهتر شدن هستید.
باور داشته باشید آینده ی روشن در گرو داشتن روزهای روشن است.

در دوران جمعبندی چگونه پیشرفت داشته باشیم؟

اهمیت دوران جمعبندی و روش برنامه ریزی در این ماه را همه می دانند. با استفاده ی صحیح از ماه خرداد و اجرای روش صحیح جمعبندی ، در هر جایگاهی که باشید ، رشد خواهید کرد.

در دوران جمعبندی سعی کنید به تمرین تست مجموعه ای بپردازید. مجموعه تست هایی که انتخاب می کنید ، از سوالات کنکور های سراسری و آزاد باشد. ایام هفته را به ۲ بازه ۳ روزه به همراه روز جمعه که معمولا آزمون های برنامه ای برگزار می شود ، تقسیم کنید و در هر بازه به این گونه عمل کنید :

این ۳ روز را به ۶ نیم روز تقسیم کنید و در نیم روز اول ، یک تست مجموعه ای را دقیقا مانند شرایط کنکور از خود امتحان بگیرید. پس از تحلیل این آزمون به این گونه عمل کنید :

دوران جمعبندی , هر نیم روز از این ۵ نیم روز باقیمانده را به مطالعه یک درس اختصاصی بپردازید.

حال برای تعیین نیاز خود در دروس اختصاصی به این گونه عمل کنید :

در هر درس بخشی از آن درس را بخوانید که بیشترین تعداد سوالات غلط یا نزده در آزمون مذکور ، از آن بخش یا فصل کتاب باشد . حال اگر شما در بازه ۳ روزه ی بعدی ، تست مجموعه ای دیگری را از خود ، آزمون بگیرید ، این بار نیاز به مطالعه ی بخش های دیگری از دروس خواهید داشت.

دوران جمعبندی , پس از آنکه چند بار به این نحو عمل کردید ، خواهید دید که مهمترین بخش های کتاب هایی که بیشترین ضعف را در آن ها داشته اید ف مورد مطالعه قرار گرفته انند. دوران جمعبندی ، زمان تثبیت یافته هاست نه یادگیری مبحثی از صفر . بنابراین مطالب جدید به هیچ عنوان نخوانید.

همان طور که گفته شد ، شرایط کنکور را از هر نظر شبیه سازی کنید. این کار باعث می شود تا در روز کنکور شرایط بسیار آرام و ریلکسی داشته باشید.

در دوران جمعبندی زمان تمام کردن درس ها مهم نیست چگونگی تمام کردن مهم است

دوران جمعبندی , بین مشاوران تحصیلی بر سر این که درس ها کی تمام شود، اختلاف هست. یک عده می گویند باید تا قبل از عید همه درس ها را تمام کنید و بعضی مدارس هم بر اساس این تفکر درس ها را قبل از عید تمام و از عید دانش آموزان را رها می کنند که مثلا خودشان درس هایشان را مرور کنند و تست بزنند.

دوران جمعبندی , عده ای دیگر می گویند اول اردیبهشت، اما تجربه چیز دیگری نشان داده است و آن این است که زمان تمام کردن درس ها مهم نیست بلکه چگونه تمام کردن درس ها مهم است پس استرس بیهوده به خود راه ندهید که من باید تا فلان موقع درس هایم را تمام می کردم و حالا که تمام نکردم، قبول نمی شوم و بعد از آن، با دفتر و کتاب خداحافظی کنید! در کنکور مهم نیست که درس ها را کی تمام کرده اید، مهم این است که آن چه را که خوانده اید می توانید روی کاغذ پیاده کنید و به خوبی یاد گرفته اید یا نه یادتان باشد در کنکور کسی از شما نمیپرسد درس هارا کی تمام کرده اید.من خودم روز قبل از کنکور گسسته را مرور کردم و چند تست را سر کنکور با مرور قبل کنکور درست زدم.

در دوران جمعبندی خودتان را بی خوابی ندهید…

دوران جمعبندی , خیلی از داوطلبان کنکور فکر می کنند اگر این روزها کمتر بخوابند، تمام مشکلات شان حل می شود و وقت پیدا می کنند تا به همه کارهایشان برسند در صورتی که مشکل شما اصلا خواب نیست بلکه شما از زمان های بیداری خود خوب استفاده نمی کنید. از شما می خواهم که حتما روزی ۶ تا ۸ ساعت بخوابید و حتما این خواب در شب باشد یعنی ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب بخوابید و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار شوید. پدر و مادرهای عزیز هم دقت کنند که کم کردن خواب دانش آموز کنکوری، جز بالا بردن استرس و به هم ریختن تمرکز کمکی به فرزندان شان نخواهد کرد چراکه برای دانش آموز شما دوران شب زنده داری تمام شده است و الان باید شب ها خوب بخوابد تا مغزش با کارآیی بیشتری کار کند.وقتی شب ها دیر بخوابید ناخودآگاه در طول روز بازده ذهنی شما کاهش می یابد و با استمرار این حالت روزها دچار خواب آلودگی و کسل بودن میشوید.

در دوران جمعبندی بحث و مقایسه نکنید…

دوران جمعبندی ,  این روزها با دوستان خود درباره این که چه درس هایی خوانده اند، چند بار درس های شان را دوره کرده اند، درصدهایشان در هر درس چند است و … بحث نکنید و خودتان را به هیچ وجه با آن ها مقایسه هم نکنید. شما باید کار خودتان را انجام دهید و حتی با پدر و مادرتان که چرا شما را درک نمی کنند، چرا فلان کار را کرده اند، چرا آن قدر مهمان به خانه تان می آید و … کاری نداشته باشید چراکه آن ها زندگی عادی خودشان را دارند و شما چون حساس شده اید به همه چیز گیر می دهید و فکر و ذهن تان را مشغول می کنید که همین کارآیی تان را کاهش می دهد.یادتان باشد جدی ترین رقیب شما خودتان هستید.

اگر امروزتان نسبت به دیوز بهتر بوده پیشرفت داشته اید. خداوند نیز انسانها را با استعداد ها و توانایی های مختلف آفریده است و مقایسه کردن خودتان با دیگران اصولا درست نیست…

در دوران جمعبندی مهندسی منابع داشته باشید

دوران جمعبندی ,  نا سلامتی چند سال است درس میخوانید و باید تا الان کامل یاد گرفته باشید که چه نوع آموزش یا روش مطالعه ای برای چه درسی برای شما مفید و مناسبتر است.از وقتی برای کنکور مطالعه خود را شروع کرده اید کتابهای گوناگونی دیده اید و مطالعه کردهاید.مفیدترین و بهترین منبعتان را در روزهای باقیمانده استفاده کنید.اگر قصد خواندن مطالب جدید دارید از منابع خیلی حجیم و وقت گیر استفاده نکنید.اگر خلاصه نویسی کرده اید حتما از این خلاصه ها استفاده کنید.روش مطالعه یا آزمون دادن را در روزهای باقی مانده تا کنکور تغییر ندهید که کار کاملا اشتباهیست.

دوران جمعبندی ,  توصیه خود من برای دانش آموزان این است که در روزهای باقی مانده روی دروس عمومی تمرکز بیشتری داشته باشند.زیرا الان بهترین فرصت برای جمع بندی دروس عمومی میباشد.شاید در روزهای باقیمانده نشود درصد دروس تخصصی را تغییر داد(مگر با انگیزه و تلاش مثال زدنی)اما افزایش درصد دروس عمومی بسیار بالا میباشد.روی دروس ادبیات و دینی حتما کار کنید.هر روز تست عربی و زبان بزنید تا روش حل سوالات و پیدا کردن گزینه های صحیح در ذهنتان نهادینه شود.

یادتان باشد آینده در دستان خود شماست و هیچ کسی بهتر از خود شما نمیتواند آن را بسازد.با توکل به خدا و با قدرت و انرژی مضاعف این مدت باقیمانده را مطالعه کنید.

حواستان به روز های باقی مانده باشد!
چنتا نکته لازم یادآوریش!

دوران جمعبندی : حواست به زمان باقی مونده باشه وقت واسه آزمون و خطا نداریم پس با یه برنامه با یه تصمیم قطعی با همه ارادoت دنبال هدفت باش.

دوران جمعبندی :کلاسای آموزشیتو تعطیل کن. یادگرفتن مطلب جدید نه تنها کمک نمی کنه بلکه باعث آشفتگی تو مطالب قبلی هم میشه…

دوران جمعبندی : زمان خواب و استراحتتو تنظیم کن. هممون آدمیم و خسته میشیم. با استراحت خوب و مناسب(یعنی استراحت با ذهن باز نه اینکه چشاتو ببیندی به درست فک کنی) میتونی بازده دسته بندی اطلاعات تو ذهن رو ببری بالا.

دوران جمعبندی : کنکور یه پروسه کاملا قانون منده. باید با بررسی و ۲×۲=۴ بری جلو. حدِّ خودتو شناختی؟ حفظش کن. فک میکنی بیشتر میتونی؟ ثابتش کن. قرار نیس معجزه ای اتفاق بیفته. نیازیم بهش نیست. نتیجه کار جوابگو تلاشته.

دوران جمعبندی :  هر شب که میخوای بخوابی یا هرروز صبح که میخوای بیدار شی نگاه کن ببین داری واسه چی می جنگی؟ آیندت، حس ۲۰ سال بعدت، ارزش این سختیا رو داره یا نه. مهم نیس دیروز چه اتفاقی افتاد. فردا ۲۶ اردیبهشته. روز خاصی نیس. ولی تو میتونی با یه خیز و پرش به سمت کنکور اونو واسه خودت کنی….. روزی که تو تصمیم گرفتی برای اونی که تو أینس بجنگی.

آرزوی ما موفقیت شماست…

۲ نظر ها

  1. binazir bod
    mmnoooooon

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× 5 = چهل

بازگشت به بالا