سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / غلظت مواد
غلظت مواد

غلظت مواد

سلام-۱- با توجه به اینکه می گوییم غلظت مواد جامد در واکنش ثابت است آیا منظور فقط واکنش های تعادلی است یا کلا همه واکنش های شیمیایی؟درصورتیکه در همه واکنش ها ثابت باشد پس چرا در واکنش تجزیه پتاسیم کلرات پس از مدتی ماده اولیه تمام شده و واکنش متوقف می شود؟۲ – نمودار غلظت زمان برای تجزیه پتاسیم کلرات چگونه رسم می شود ؟آیا غلظت پتاسیم کلرات را باز هم به موازات ب محور زمان باید رسم کنیم؟

توسط احمد محمدپور – کرمان

سلام . غلظت مواد جامد همواره ثابت بوده و در تمامی واکنشهای تعادلی و غیر تعادلی تغییر نمی کند. همواره نمودار تغییرات غلظت برای مواد جامد و مایع خالص یک خط راست به موازات محور زمان است. واکنش تجزیه پتاسیم کلرات یک واکنش برگشت ناپذیر است ( آنتالپی و آنتروپی هر دو مساعد هستند) و بطور کامل انجام می شود. 

۲ نظر ها

  1. احمد محمدپور

    باعرض خسته نباشید: پس می توانیم بگوییم در واکنش های کامل این مورد صدق نمی کند.چون بالاخره ماده اولیه پس از مدتی تمام می شود.

    • مرتضی محمدی

      به نظر من بین واکنش کامل و تعادلی از نظر غلظت مواد جامد تفاوتی وجود ندارد . غلظت مواد جامد همواره ثابت است ، چه واکنش تعادلی و چه کامل باشد. ولی مول مواد در حال کم شدن است. در یک واکنش کامل مول مواد واکنش دهنده به صفر می رسد ولی در واکنش تعالی مول مواد به مقدار ثابتی می رسند.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


− دو = 1

بازگشت به بالا