پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / واکنش F2 باNaCl
واکنش F2 باNaCl

واکنش F2 باNaCl

ایا واکنش گاز فلوئور با محلول سدیم کلرید ، اسید هیدروفلوئوریک تولید میشود ؟ شرح دهید؟

توسط ارشان زارعی میناب

سلام. بله ، مقداری هیدروفلئوریک اسید تشکیل می شود. از واکنش گاز فلوئور با یون کلرید ، یون فلوئورید و گاز کلر بدست می آید . یون فلوئورید آبکافت شده و هیدروفلوئوریک اسید تشکیل می شود.

۳ نظر ها

  1. آقای محمدی عزیز در جواب سؤالی فرموده بودید که از واکنش گاز فلوئور با محلول نمک طعام محلول ، فلوئور جانشین یون کلرید می شود فلوئور با آب واکنش داده از بین برود به همین دلیل در مقایسه واکنش پذیری فلوئور و کلر از مذاب نمک طعام استفاده می شود نه محلول آن .
    متشکرم

    • مرتضی محمدی

      با سلام. ضمن تشکر از توجه و توضیح شما. بله کاملا همینطور است که فرمودید . پاسخ من برای این سوال بود که ” اگر گاز فلوئور را وارد محلول سدیم کلرید کنیم ، آیا هیدروفلوئوریک اسید تشکیل می شود.” و من پاسخ دادم که از ابکافت یون فلوئور ایجاد شده ، مقداری هیدروفلوئوریک اسید تشکیل می شود . چنانچه خواسته باشیم یون فلوئورید تشکیل شده تغییر نکند ، بایستی آزمایش را در محیطی انجام بدهیم که فاقد آب باشد ، یعنی در حالت مذاب نمک طعام. ولی چون انجام آزمایش در دمای مذاب سدیم کلرید ؛ سخت است ،معمولا آنرا در حالت محلول نیز انجام می دهند. تشکیل هیدروفلوئوریک اسید نیز نشانه واکنش پذیری بیشتر فلوئور نسبت به کلر است.
      خوشحالم که افرادی چون شما با دقت مطالب سایت را مطالعه می کنند. برایتان آرزوی سلامتی و شادی دارم.

  2. فواد شرفیان

    با سلام آقای محمدی عزیز چندین سؤال داشتم ولی متاسفانه جواب ندادید اگه لطف کنید جواب بدید ممنونم.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


4 + دو =

بازگشت به بالا