شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / پایه دوم / پرتوی کاتدی
پرتوی کاتدی

پرتوی کاتدی

در لوله پرتوی کاتدی ماده فلوئورسنت باعث دیده شدن پرتوی کاتدی می شود و ما آن را به صورت رنگ سبز می بینیم می خواهم بدانم که این ماده چگونه باعث به وجود آمدن رنگ در پرتوی کاتدی می شود؟؟ و اگر گاز درون لوله با ملتهب شدن خود این رنگ را می دهد پس نقش ماده فلوئورسنت در این جا چیست؟(گیج شدم یکی از معلمین گاز درون لوله را نقش اصلی می داند و دیگری ماده فلوئورسنت)

توسط فرید درخشان – تبریز

سلام. ماده فلوئورسنت و همچنین گاز داخل لوله به یک روش تولید نور می کنند . در هر دوی آنها در اثر برخورد الکترونهای پرتوی کاتدی ، الکترونهای اتمهای آنها  برانگیخته شده و به ترازهای بالاتر می روند و هنگام برگشت به ترازهای پایین تر نور منتشر می شود ، اگر نور منتشر شده در ناحیه مرئی باشد ، با چشم قابل مشاهده است. 
اگر خواسته باشیم نور ایجاد شده توسط پرتوی کاتدی را روی سطح یک جسم مانند شیشه ببینیم ، از ماده فلوئورسنت که ماده جامد است استفاده می کنیم. این ماده  را روی سطح مورد نظر میکشیم و هنگام برخورد پرتوی کاتدی ملتهب شده  و نور تولید می کند. اگر ماده فلوئورسنت ، روی سولفید باشد ، نور منتشر شده سبز رنگ است. بنابراین رنگ سبز مشاهده شده مربوط به روی سولفید ( ماده فلوئورسنت ) است و نور ناشی از گاز نیز بستگی به نوع گاز داخل لوله دارد. 

۲ نظر ها

  1. محمد فتح آبادی

    روش تولید نور در ماده فلوئورسنت و گاز دورون لوله کاتدی متفاوت است. گازهای درون لوله در اثر برخورد پرتو کاتدی (الکترون) ملتهب می شوند و هنگام برگشت به حالت اولیه پرتو فرابنفش نشر می دهند که با چشم انسان دیده نمی شود. اما ماده فلوئورسنت پرتو فرابنفش نشر شده از گازهای درون لوله را جذب کرده و به تراز بالاتر می رود و هنگام برگشت پرتو مریی را نشر می دهد که با چشم انسان دیده می شود.

    • مرتضی محمدی

      سلام. ممکن است انرژی اولیه برای برانگیخته شدن الکترونها در ماده فلوئورسنت و گاز درون لوله متفاوت باشند ، ولی نحوه تولید نور یکسان بوده و هر دو برانگیخته شدن الکترون است. از طرفی اگر ماده فلوئورسنت فقط با نور فرابنفش حاصل از گاز درون لوله برانگیخته شود ، بنابراین بایستی نور مشاهده شده در ماده فلوئورسنت نقطه ای نباشید و بصورت تصادفی قسمتهای مختلف آن نورانی شوند. همچنین در پدیده پرتوزایی که پرتوهای الفا ، بتا و گاما به ماده فلوئورسنت برخورد می کنند ، همین اتفاق افتاده و نور نقطه ای تولید می شود ، یعنی ماده فلوئورسنت مستقیما تحت تاثیر انرژی پرتوی کاتدی یا پرتوی الفا یا گاما و … برانگیخته شده و نور تولید می کند.
      در پایان از توجه و توضیحات شما خیلی متشکرم.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


پنج − 2 =

بازگشت به بالا