پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / روز بدون کیف و کتاب
روز بدون کیف و کتاب

روز بدون کیف و کتاب

از مهر سال‌ آینده قرار است گروهی از دانش‌آموزان پنجشنبه‌ها به مدرسه بروند و به جای آن یک روز در هفته را بدون کیف و کتاب در مدرسه باشند.

این تصمیمی است که وزیر آموزش و پرورش برای غنی‌سازی برنامه مدارس گرفته است که می‌تواند در نهایت باعث لغو تعطیلی پنجشنبه مدارس شود.روز بدون کیف و کتاب به فعالیت‌های غیردرسی، هنری و یادگیری مهارت‌های زندگی اختصاص پیدا می‌کند که به گفته غلی اصغر فانی ، کارگروهی در حال بررسی این طرح است. این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. او از زمانی که به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد، مخالفت خود را با تعطیلی پنجشنبه مدارس اعلام کرد.

این در حالی است که خبری که دیروز پانا(خبرگزاری وابسته به آموزش و پرورش) منتشر کرده از «لغو» تعطیلی پنجشنبه‌ها سخن گفته است. در همین حال زرافشان، معاون متوسطه خبر لغو تعطیلی پنجشنبه‌ مدارس را رد کرد. از طرف دیگر به گفته محمدیان، معاون پژوهشی وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اجرای طرح روز بدون کیف، فضا برای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی باز می‌شود و فشار آموزشی بر دانش‌آموزان کاهش می‌یابد. برای مثال زمان آموزشی ۲۵ساعته دوره ابتدایی به ‌جای ۵روز به ۶روز تقسیم می‌شود.

تعطیلی بدون مصوبه و برنامه‌ریزی

تعطیلی پنجشنبه مدارس با وجود اعلام مسئولان سابق آموزش و پرورش مصوبه قانونی ندارد. براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش پنجشنبه مدارس عنوان تعطیلی ندارد. در مصوبه شورا ساماندهی زمان آموزش ذکر شده که هدف آن ساماندهی برنامه‌های درسی دانش‌آموزان در ۵روز است که پیش‌تر در ۶روز بوده است. در این مصوبه روز پنجشنبه نیز برای فعالیت‌های غیردرسی دانش‌آموزان مانند فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و پرورشی، برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت و به‌روز‌شدن اطلاعات معلمان و اولیا اختصاص یافته است.

در همین حال رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا پژوهشی درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام شده است یا نه، گفت: پژوهش این طرح را خودم انجام دادم، این تعطیلی در ایران بدون برنامه‌ریزی و جایگزینی صورت گرفته است.

مجید قدمی افزود: اکنون مدارس پنجشنبه‌ها بسته است، درحالی‌که باید کلاس‌ها تعطیل می‌شد، نه مدرسه. ۳۰فعالیت برای غنی‌سازی تعطیلی پنجشنبه‌ها پیشنهاد شده اما تعجب ‌می‌کنم که چگونه در این تحقیق به این نکته توجه نشده، البته بسیاری از مدارس ما ظرفیت اجرای چنین برنامه‌هایی را ندارند.

طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها از فروردین‌ماه ۹۰ در دبستان‌ها اجرا شد و در سال تحصیلی ۹۱-۹۰به همه مدارس تسری یافت و هم‌اکنون نیز این طرح در همه مدارس اجرا می‌شود. البته وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به منتقدان این طرح گفت: مدرسه تعطیل نمی‌شود و برنامه‌های خاصی برای پنجشنبه مدارس تدوین شده است.

اهداف و نتایج طرح

افزایش اوقات فراغت معلمان و دانش‌آموزان برای مطالعات جانبی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد فضای صمیمی در خانواده از اهداف اولیه این طرح بود، ولی در عمل این طرح موجب کاهش کیفیت آموزشی، فشرده‌تر‌شدن زمان آموزشی و ایجاد فاصله زمانی ۲روزه از چهارشنبه تا شنبه – که موجب بی‌رغبتی دانش‌آموزان به خواندن کتاب و دروس می‌شود- شده که از مهم‌ترین دلایل مخالفت با تعطیلی پنجشنبه مدارس است. مجلسی‌ها از مخالفان این طرح بودند که وزیر سابق آموزش و پرورش به آنها وعده تدوین و اجرای برنامه‌های خاص برای این روز دانش‌آموزان، معلمان پدران و مادران داده بود که عملی نشد.

ابهام درباره روز بدون کیف و کتاب

از سال ۹۰ تاکنون مدارس عملا روزهای پنجشنبه تعطیل هستند، زمان آموزشی تجمیع و فشرده‌تر شده و ساعت موظفی معلمان براساس ۵روز کاری بسته شده است. اکنون که وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس را لغو کند باید به چند نکته توجه جدی داشته باشد. معلمان پنجشنبه‌ها تعطیل هستند و بسیاری از آنها حاضر نیستند روز پنجشنبه به مدرسه بیایند.

پرسش این است که هزینه‌های مرتبط با پنجشنبه‌ها مانند آب، برق، گاز و پرداخت حق‌الزحمه عوامل مدرسه از چه منبعی تأمین خواهد شد؟ بهروز فتحی، ‌کارشناس آموزش و پرورش این پرسش را مطرح کرد که آیا آموزش و پرورش با مشکلات مالی‌ای که پیش‌رو دارد، می‌تواند بودجه این کار را تأمین کند یا اینکه تأمین منابع مالی اجرای این اجرای نیز بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود؟ او اعتقاد دارد که اگر معلمان به مدارس نیایند، مدیر به تنهایی نمی‌تواند با همه دانش‌آموزان کلنجار برود، حضور دانش‌آموزان بدون حضور معلمان در مدرسه منجر به بروز هرج و مرج می‌شود.

 

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


9 − = شش

بازگشت به بالا