سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / انشاء و املاء به دبستان‌ها باز می‌گردند
انشاء و املاء به دبستان‌ها باز می‌گردند

انشاء و املاء به دبستان‌ها باز می‌گردند

پس از گذشت ۳سال از حذف انشاء از دبستان‌ها، درس انشاء به همراه درس املاء از مهر امسال به دبستان‌ها بازمی‌گردند و به گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درس انشاء و املاء از سال آینده تحصیلی تدریس می‌شود.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان در این‌باره به ایسنا گفت: درس انشاء و املاء به‌صورت مستقل در پایه چهارم دیده شده است، همچنین کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی با تغییرات کلی، بهسازی و همسو با کتاب فارسی پایه سوم تدوین و تجدید چاپ می‌شود.

حسن روحانی ، رئیس‌جمهور مهر امسال در آیین بازگشایی مدارس، خواهان ایجاد زنگ انشاء در مدارس شد و گفت: درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش این است که زنگ انشاء را البته نه به‌معنای سنتی‌اش احیا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشای خود از رئیس‌جمهور انتقاد کند، به او پیشنهاد دهد و نواقص و کاستی‌های رئیس‌جمهور را در کار اداره کشور بنویسد و آموزش و پرورش انشاءها را برای ریاست‌جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس‌جمهور با دانش‌آموز بیشتر و بیشتر شود. روحانی پس از نواختن زنگ مدارس به معلمان توصیه کرد که برای احیای زنگ‌های انشاء و کتابخوانی در مدارس، ایجاد زنگ گفت‌وگو و تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی در نظام آموزشی کشور تلاش کنند.

وقتی انشاء از دبستان حذف شد

سال۸۹ با تدوین کتاب‌های ادبیات فارسی در دوره‌های تحصیلی، درس انشاء که تا آن زمان درس مستقلی بود و یک زنگ را به‌خود اختصاص داده بود از دبستان‌ها حذف شد. این اقدام وزارت آموزش و پرورش در حالی صورت گرفت که با تدوین کتاب‌های «بخوانیم و بنویسیم» در دوره‌های تحصیلی عملا جایی برای زنگ‌های انشاء در مدارس وجود ندارد. کتاب فارسی از آن پس در ۲جلد جداگانه بخوانیم و بنویسیم تدوین شد. کتاب بخوانیم برای تقویت مهارت‌های خواندن، گفتن و شنیدن و کتاب بنویسیم برای تقویت مهارت نوشتن است. همچنین در این کتاب دانش‌آموزان به تمریناتی برخورد می‌کنند که در زمینه‌ علوم، تعلیمات اجتماعی، دینی و… است که به گفته برخی کارشناسان باز فصل و موضوعی در رابطه با انشاء وجود ندارد.

شکل تدوین این کتاب و تدریس معلم به شکلی شده است که در درس آیین‌نگارش تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف وجود دارد که به شکلی بسیارمحدود همان انشای سال‌های گذشته است، اما به‌خاطر کمبود وقت و مباحث زیادی که معلم ادبیات باید در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زیادی برای توجه به انشاء باقی نمی‌ماند. بسیاری از کارشناسان معتقدند زنگ انشاء باید به‌عنوان یک زنگ مستقل با نمره مستقل باشد و زیر پوشش درس دیگری نباشد.

درس انشاء باید در همه دوره‌های تحصیلی و مراکز آموزش عالی وجود داشته باشد. بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش یک سال تحصیلی از این موضوع و توصیه رئیس‌جمهور غفلت کرده، ابراز امیدواری کرد که زنگ انشاء از سال تحصیلی آینده احیا شود. رئیس مرکز زبان و ادبیات کشور نیز در همایش نگرش نو در انشای فارسی که بهمن ۹۲برگزار شد، گفت: باید در مدارس ما زنگ انشاء مورد توجه جدی معلمان و همچنین اولیای دانش‌آموزان قرار بگیرد.فریدون اکبری افزود: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های درسی کشورمان، زنگ انشاء است که متأسفانه با وجود اهمیت بسیار به آن توجهی نمی‌شود. در سال‌های اخیر شاهد ورود کلمات غیرفارسی به ادبیات محاوره‌ای خود بوده‌ایم که این امر ازجمله نتایج بی‌توجهی به ادبیات فارسی و درس انشاء در مدارس است.

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


پنج × = 5

بازگشت به بالا