پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / سلول های الکترولیتی
سلول های الکترولیتی

سلول های الکترولیتی

سلام استاد گرامی. در سلول های الکترولیتی مگر نباید یک واکنش غیر خودبخودی انجام شود؟ درشکل پایین صفحه ۹۳ کتاب، که نشان داده الکترون ها از روی به مس میروند، خوب اینکه همون واکنش “خود به خودی” مس و روی است. پس نقش باتری در این سلول الکترولیتی چیست؟(متن زیرش ظاهرا درسته،  ولی با جهت جریان الکترون ها نتونستم کنار بیام !)

عید هایتان هم مبارک—با تشکر

توسط مهدی محمودآبادی…مشهد

سلام. در سلول های الکترولیتی  یک واکنش غیرخودبخودی با صرف انرژی الکتریکی ، بصورت خودبخودی انجام می شود. در واقع باتری تعیین می کند که چه نیم واکنشهایی در دو الکترود باید انجام شود. در یک سلول الکترولیتی ، هر الکترودی که به قطب مثبت باتری متصل می شود ، باید الکترون بدهد و در آن اکسایش رخ می دهد و هر الکترودی که به قطب منفی متصل می شود ، باید الکترون بگیرد و در آن کاهش رخ  می دهد. ( یادتان باشد ، قطب مثبت باتری ، کمبود الکترون  و قطب منفی باتری ، اضافه الکترون دارد. )
در شکل صفحه ۹۳ کتاب ، تیغه روی به قطب مثبت متصل شده و به قطب مثبت الکترون داده و اکسایش می یابد و یونهای روی ،  وارد محلول می شود . این فرآیند کاملا خودبخودی است و روی تمایل دارد الکترون بدهد . همچنین  تیغه مس به قطب منفی متصل شده و الکترون میگیرد و منفی می شود ، این تیغه یونهای روی داخل محلول را جذب کرده و به آنها الکترون داده و کاهش می یابند و بصورت فلز روی ، در سطح مس رسوب می کنند . این فرآیند غیرخودبخودی است. یعنی یونهای روی تمایلی به گرفتن الکترون و کاهش ندارند و باتری است  که به  زور به آنها الکترون داده و رسوب می کنند.
برای درک بهتر از این شکل ، میتوان گفت در شکل صفحه ۹۳ کتاب ، آبکاری با روی ، در سطح تیغه مس انجام می شود.

۲ نظر ها

  1. سلام
    خسته نباشید و خدا قوت
    سوالی برام پیش اومده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    در محلول روی سولفات مولکول های آب موجود نیست؟
    در صورت وجود آب چطور یون روی نسبت به آب در واکنش کاتدی برنده میشه؟
    سوال بعدی در مورد ای صفر سلول های الکترولیتیه
    ای این سلول ها باید صفر یا منفی باشن؟

    • مرتضی محمدی

      سلام. در محلول روی سولفات هم یونهای روی و هم مولکول های آب حضور دارند. در رقابت کاتدی بین مولکول های آب و یون های روی ، یون های روی اکسنده قویتری بوده و پیروز است.
      سلول های الکترولیتی هم E دارند که مقداری منفی است و بایستی حداقل این مقدار پتانسیل توسط باتری تامین شود. البته در یک سلول آبکاری مقدار E سلول صفر است.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


5 + نُه =

بازگشت به بالا