سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / مریم‌ میرزاخانی، اولین بانوی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان
مریم‌ میرزاخانی، اولین بانوی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان

مریم‌ میرزاخانی، اولین بانوی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ۳۷ ساله ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد،‌ اولین زنی است که توانسته در طول تاریخ ۸۰ ساله مدال معتبر فیلدز، معتبرترین جایزه در علوم ریاضی، آن را به خود اختصاص دهد. جایزه‌ای که معمولا از آن به‌عنوان نوبل ریاضیات نیز یاد می‌کنند.

براساس گزارش گاردین، ارزش مدال فیلدز  ۱۵ هزار دلار کانادا است و هرچهار سال یکبار به ریاضیدانان نابغه‌ زیر ۴۰ سال سن اختصاص می‌یابد. هر دوره دو تا چهار نفر برنده این مدال می‌شوند و امسال نیز در کنار میرزاخانی سه ریاضیدان دیگر، مارتین هایرر از دانشگاه وارویک، مانجول بهارگاوا از دانشگاه پرینستون و آرتور آویلا از موسسه ریاضیات ژوسیو در پاریس نیز برنده مدال فیلدز شدند. از سال ۱۹۳۶ که مراسم فیلدز برای اولین بار آغاز شد تاکنون ۵۵ نفر موفق به کسب این مدال شده‌اند.

مدال فیلدز به دلیل مطالعاتی که میرزاخانی در زمینه علوم توپولوژی، هندسه و سیستم‌های دینامیکی انجام داده به وی اختصاص یافته‌است. همکاری اخیر وی با الکس اسکین درباره دینامیک سطوح آبستره منجر به هدایت دیگر محققان به سوی قضیه دهه شد.

میرزاخانی امیدوار است این جایزه بتواند مشوق دختران جوان شود تا علوم بنیادینی مانند ‌ریاضی، علوم، تکنولوژی و مهندسی را دنبال کنند. وی می‌گوید اطمینان دارد در سال‌های آینده زنان بیشتری موفق به دریافت جوایزی اینچنینی خواهند شد.

رویکرد میرزاخانی نسبت به علوم ریاضی بسیار خلاقانه‌است. او در دوران کودکی‌اش در ایران، مجذوب خواندن رمان‌‌های مختلف بود، و اکنون ارقام را به همان چشمی می‌بیند که شخصیت‌های داستان‌های دوران کودکی‌اش را می‌دید. به گفته وی همه‌چیز تغییر می‌کند و زمانی که بازمی‌گردی و شخصیت را دوباره نگاه می‌کنی، نسبت به درک اولیه‌ای که از آن داشتی کاملا متفاوت شده‌است. از دیگر علاعق او کشیدن شکلک‌های مختلف روی کاغذ است تا بتواند فکرش را متمرکز نگه‌دارد.

میرزاخانی زمانی که ایمیلی مبنی بر موفقیتش در دریافت مدال فیلدز را دریافت کرد،‌ابتدا فکر کرد ایمیلش هک شده‌است، زیرا خودش معتقد است کار خیلی بزرگی انجام نداده‌است.

انتخاب یک ریاضی‌دان زن برای اولین‌بار در این مراسم که در کره جنوبی برگزار شد، بسیاری از ریاضیدانان بزرگ را هیجانزده کرد. سر تیم گورز برنده فیلدز و ریاضیدان دانشگاه کمبریج با ابراز خرسندی از این موضوع می‌گوید خوشحال است که سرانجام این روز فرا رسیده‌است، زیرا با وجود مشارکت گسترده زنان در سطوح بالای مطالعات ریاضی، نقش آنها برای جامعه ملموس نبوده‌است. وی ابراز امیدواری کرد موفقیت میرزاخانی بتواند الهام‌بخش زنان جوان ریاضیدان شود تا مشارکت بیشتری در مطالعات ریاضی داشته باشند.

کریستسان روسو رئیس اتحادیه بین‌المللی ریاضی نیز انتخاب میرزاخانی را لحظه‌ای فوق‌العاده توصیف کرد. به گفته وی ماری کوری در آغاز قرن بیستم موفق به کسب نوبل فیزیک شد، اما در زمینه ریاضی اولین باری است که یک زن موفق به کسب چنین جایزه ارزشمندی می‌شود.

 منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× 7 = شصت سه

بازگشت به بالا