پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / پایه دوم / لایه ظرفیت و الکترون ظرفیت
لایه ظرفیت و الکترون ظرفیت

لایه ظرفیت و الکترون ظرفیت

سلام استاد
آیا لایه ظرفیت ۳d و۴s است ؟
الکترون ظرفیتی چی؟
 
توسط حامد رضایی
 
سلام.  به آخرین لایه الکترونی هر اتم ، لایه ظرفیت و به الکترونهای این لایه ، الکترونهای ظرفیتی گفته می شود. الکترونهای ظرفیتی الکترونهایی هستند که در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند. 
در مورد عناصر واسطه ، چون تراز ۳d و ۴s  اختلاف انرژی خیلی کمی دارند ، به این دو تراز با هم لایه ظرفیت و به الکترونهای آنها ، الکترونهای ظرفیتی گفته می شود. 

۱۲ نظر ها

  1. اعداد کوانتومی چی هستند

  2. خیلی بسیار زیاد عالی بود.
    بسیار مطلب جذابی بود خیلی بسیار ممنونم

  3. دهقان خلافکار

    نکته عالی بود ممنون

  4. سلام الکترون های مثلا سومین لایه مگه با فرمول ۲nبه توان دو بدست نمیاد ک میشه ۱۸تا پس چرا برای اهن در لایه سوم ۱۴الکترون و درلایه ی چهارم دو الکترون قرار داده شده در حالی که عنصرAs از این قاعده مستثناست و در لایه ی سوم ۱۸الکترون و درلایه ی چهارم ۵الکترون دارد؟ چجوری انتخاب کنیم ک کجا چندتاالکترون بذاریم!
    ممنونم

    • مرتضی محمدی

      سلام. ترتیب پر شدن زیر لایه ها به ترتیب لایه ها نیست. بطوریکه به علت تداخل زیرلایه ها ، ممکن است زیر لایه های لایه بالاتر زودتر الکترون دریافت کنند. این عامل موجب شده است که در عناصر واسطه ابتدا تراز ۴s الکترون دریافت کند و سپس تراز ۳d الکترون بگیرد. در عناصر بلوک p ( مانند As ) که تراز p در حال پر شدن است ، این مشکل وجود ندارد.

  5. درمودر ‘روی’ الکترن ظرفیت چندتاست؟هم ۳d حساب میشه هم ۴s؟ یا اینکه چون d پر شده فقط ۴s حساب میشه؟
    ممنون میشم اگه سریع جواب بدین

    • مرتضی محمدی

      در مورد فلز روی که تراز ۳d آن پرشده است ، لایه ظرفیت فقط تراز ۴s است و الکترون های ظرفیتی ۲ عدد است.

  6. سلام. این به دلیل قاعده “آفبا”س. درین قاعده زیر لایه های دولایه اول ودوم بصورت طبیعی و به ترتیب پر میشن ولی از لایه سوم به بعد تربیتشون تغییر میکنه. فاعده آفبا یه جدول داره که با سرچ کردنش تو گوگل براتون میاد و به راحتی مشکلتون رفع میشه

  7. فرمول ۲n به توان دو درواقع نشان دهنده تعداد الکترون هایی هست که میتونن داخل هر لایه قرار بگیرن نه تعداد الکترون هایی که تو اون لایه ها حضور دارن

  8. حله مرسی:)

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


چهار + 2 =

بازگشت به بالا