جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / خنده‌دارترین تحقیقات علمی امسال کدامند؟
خنده‌دارترین تحقیقات علمی امسال کدامند؟

خنده‌دارترین تحقیقات علمی امسال کدامند؟

دانشگاه هاروارد میزبان مراسمی برای اهدای جوایز نوبل ایگ به خنده‌دارترین و مضحک‌ترین مطالعات علمی سال بود.
براساس گزارش لایو‌ساینس، جایزه ایگ‌نوبل نسخه‌ای طنزآمیز از جایزه نوبل است که سالانه به ۱۰ موفقیت برتر علمی که ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرورفتن مردم شود اعطا می‌شود. این جایزه توسط مجلهٔ طنز علمی سالنامه تحقیقات نامحتمل سازمان‌دهی می‌شود. مراسم این جایزه، که در سالن تئاتر ساندرز دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود، و اجرای آن به عهده گروهی از برندگان جایزه نوبل است.
در لیست برندگان امسال ایگ‌نوبل پروژه‌های عجیب‌و‌غریبی به چشم می‌خورند که در مورد موضوعاتی شگفت‌انگیز، از پوشک کثیف بچه گرفته تا جای گاز گرفتگی گربه و نقاشی‌های زشت تحقیق شده‌است. در ادامه لیستی از برندگان نهایی این جایزه علمی را مشاهده می‌کنید.
 
سرخوردگی روی پوست موز: محققان ژاپنی پس از مطالعه روی ۱۲ نوع مختلف از پوست موز تحت نیروی کفش که روی پوست به سوی جلو رانده می‌شد، دریافتند پوست لیز این میوه میزان اصطکاک را در مقایسه با میزان اصطکاکی که میان کفش و پوشش‌های مصنوعی کف اتاق وجود دارد، یک پنجم کاهش می‌دهد. این اصطکاک کاسته شده که ضریب اصطکاک نامیده می‌شود با میزان اصطکاکی که میان کفش و سطحی لیز و لغزنده وجود دارد، مانند اسکی روی زمین برفی، قابل مقایسه است.
 
دیدن چهره‌ها: ایگ‌نوبل علوم اعصاب به گروهی از محققان رسید که روی فرایند مغزی مطالعه می‌کردند که منجر به ایجاد پدیده پاریدولیای چهره، دیدن چهره در اجسام، در انسان می‌شود. در این  تحقیق که هراه بااسکن‌های مغزی بوده‌است،‌محققان دریافتند مقصر اصلی این رویداد،‌انتظارات انسان است، زمانی که فردی انتظار دیدن یک چهره را می‌کشد، این انتظار منطقه‌ای از مغز را که با پردازش چهره‌ها در ارتباط است روشن می‌کند.
 
گرایش‌های جنون‌آمیز: افرادی که شب‌ها دیرهنگام می‌خوابند،‌نسبت به افراد سحرخیز که به موقع می‌خوابند، روانی‌تر هستند. به گفته محققان افرادی که شب‌ها دیرتر می‌خوابند نسبت به افرادی که زود به خواب می‌روند، راحت‌تر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و خودشیفته‌تر هستند. این تحقیق موفق به کسب جایزه ایگ‌نوبل در بخش روانشناسی شد.
 
جنون کرکی‌ها: محققان دریافته‌اند که گاز گرفتگی گربه‌ها می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌های متعددی باشد، برای مثال آن را با ابتلا به افسردگی ارتباط داده‌اند. به گفته محققان، گزیدگی توسط گربه‌ها به ویژه زنان را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد. دلایل این ارتباط نیز جالب توجهند: زیرا فرد گربه‌را به عنوان همدم و دوست خود انتخاب کرده‌است. گربه‌ها همچنین ناقل انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی به صاحب خود هستند که می‌تواند مغز فرد را تغییر دهد. درحقیقت این انگل با اختلالات روانی از قبیل اسکیزوفرنی و وسواس در ارتباط است.
 
سگ‌ها و میدان مغاطیسی: دانشمندانی از جمهوری چک در بخش زیست‌شناسی با کشف این موضوع که سگ‌ها علاقه عجیبی به میدان مغناطیسی زمین دارند و به تغییرات آن واکنش نشان می‌دهند،‌به شکلی که در هنگام مدفوع باید بدن خود را در راستای محور شمالی جنوبی تنظیم کنند، توانستند ایگ‌نوبل زیست‌شناسی را از آن خود سازند.
 
نگاه دردناک: نگاه کردن به آثار هنری نازیب می‌تواند دردناک باشد. کشفی که برای محققان ایتالیایی جایزه ایگ‌نوبل را به همراه داشت. محققان با مقایسه میزان دردی که افراد به واسطه پرتو متمرکز لیزری در حین نگاه کردن به نقاشی‌های زشت و زیبا احساس می‌کردند، دریافتند نگاه کردن به نقاشی‌های زشت همراه با درد است.
 
پول خلاق: ایگ‌نوبل اقتصاد امسال به موسسه ملی آمار دولت ایتالیا رسید زیرا این موسسه برای بهبود بخشیدن به اقتصاد ملی، سود ناشی از درآمد‌های کثیفی مانند قاچاق مواد مخدر و دیگر دادوستد‌های غیرقانونی را نیز در درآمد‌های کشور سهیم کردند.
فواید گوشت خوک: محققان آمریکایی دریافتند می‌توان با کمک تکه‌ای از گوشت خوک، خونریزی غیر‌قابل کنترل ناشی از ابتلا به بیماری خونی گلانزمان را کنترل کرد و بند آْورد. در این درمان از گوشت نمک‌سود‌شده خوک به عنوان بازدارنده‌ای که درون حفره بینی قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود و با این‌کار خونریزی بلافاصله قطع می‌شود.
 
گوزن‌ها و خرسها: در بخش قطب شمال، محققان با کشف این موشوع که گوزن‌های سالبارد نسبت به انسان‌هایی که لباس خرس قطبی به تن دارند، مشابه خرس‌های قطبی واکنش نشان می‌دهند، موفق به کسب ایگ‌نوبل شدند.
 
علوم غذایی: در این بخش محققانی که توانسته بودند نوعی باکتری مقاوم در برابر فرایند تجذیه اسیدی معده را کشف کنند، موفق به کسب نوبل ایگ شدند.
 
منبع : همشهری آنلاین 
 

یک نظر

  1. مرسی .خیلی جالب و عالی بود.
    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


چهار × = 28

بازگشت به بالا