پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / پایه دوم / تعداد لایه های الکترونی
تعداد لایه های الکترونی

تعداد لایه های الکترونی

سلام.
آیا همه ی اتم ها هفت لایه دارند ؟ در کتاب شیمی سال دوم دبیرستان فصل اول گفته است که اتم هیدروژن شش لایه ی الکترونی دارد و تک الکترون آن با بر انگیختگی به لایه های بالا تر می رود در حالی که در فصل دوم گفته است که در یک گروه از بالا به پایین با افزایش تعدا د لایه های الکترونی شعاع اتمی کاهش می یابد پس طبق این جمله باید اتم هیدروژن که در تناوب اول قرار دارد یک لایه الکترونی و اتم لیتیم دو لایه و اتم سدیم سه لایه داشته باشد  و اتم هیدروژن نتواند بر انگیخته شود و به لایه های بالاتر برود .
توسط زهرا علیمردانی
 
 
سلام. همه اتمها،  همه ترازهای انرژی ( لایه ها ) را دارند و فقط با توجه به تعداد الکترونی که دارند ، تعدادی از این ترازهای انرژی ، الکترون دارند و تعدادی از آنها خالی می باشند.
در حالت پایه ، الکترونهای اتم در پایین ترین ترازهای انرژی قرار دارند و ترازهای بالاتر همگی خالی هستند ، با دریافت انرزی ، الکترونها ،  برانگیخته شده و به ترازهای بالاتر می روند و هنگام برگشت به تزازهای پایین تر ، نور با طول موج معین ، منتشر می کنند که همان طیف نشری خطی اتم است. 
هنگامی که شعاع اتمی یک عنصر بررسی می شود ، فقط حالت پایه  ، مورد نظر است و ترازهایی که الکترون دارند ، در حجم اتم موثر هستند.
ترازهای خالی وجود دارند ، ولی در حجم اتم موثر نیستند . زیرا حجم اتم ، فضایی است که الکترونهای اتم اشغال می کنند. 

۲ نظر ها

  1. سلام واااای مرسی من دیوونه شدم همش میگفتم وقتی فقط یه لایه داره چجوری میتونه موقع برانگیخته شدن بره لایه های بالاتر

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


+ چهار = 9

بازگشت به بالا