دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / پایه سوم / انحلال پذیری مواد
انحلال پذیری مواد

انحلال پذیری مواد

با سلام 

نحوه تهیه ۲۰۰ گرم محلول فراسیر شده ی پتاسیم نیترات را توضیح دهید به طوری که در دمای ۴۰ درجه سلسیوس ۵ گرم حل شوند اضافی در خود جای داده باشد.

توسط مهدی قلیچی پور-سبزوار

 

سلام. انحلال پذیری پتاسیم نیترات در دمای ۴۰ درجه ۶۰ گرم در ۱۰۰ گرم اب است. برای تهیه ۲۰۰ گرم محلول سیرشده در دمای ۴۰ درجه بایستی ۷۵ گرم پتاسیم نیترات را در ۱۲۵ گرم آب حل کنیم. اگر خواسته باشیم فراسیرشده باشد پس باید ۸۰ گرم در ۱۲۵ گرم حل شود. 
برای تهیه محلول فراسیرشده بایستی محلول سیرشده در دمای بالا تهیه کرد و سپس آنرا تا دمای مورد نظر سرد کرد. محلول سیرشده ۸۰ گرم در ۱۲۵ گرم آب دارای انحلال پذیری ۶۴ گرم در ۱۰۰ گرم آب است که دمای محلول حدودا ۴۳ درجه خواهد بود. 
بنابراین برای تهیه ۲۰۰ گرم محلول فراسیرشده پتاسیم نیترات در دمای ۴۰ درجه که ۵ گرم ماده حل شونده اضافه داشته باشد . بایستی ۱۲۵ گرم آب در دمای ۴۳ درجه تهیه کنیم و انرا توسط پتاسیم نیترات به حالت سیرشده دراوریم و سپس محلول را به ارامی تا دمای ۴۰ درجه سرد کنیم که ماده حل شونده رسوب نکند. در اینصورت ۲۰۰ گرم محلول فراسیرشده در دمای ۴۰ درجه داریم که ۵ گرم ماده حل شونده اضافه دارد. 
 
( البته من این سوال را با این فرض حل کردم که ۲۰۰ گرم محلول سیرشده در دمای ۴۰ درجه داشته باشیم که ۵ گرم حل شونده اضافه در آن وجود داشته باشه و فکر کنم طراح سوال نیز منظورش همین بوده ) 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


هشت − = 6

بازگشت به بالا