پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / از وب پنهان چه می‌دانید؟
از وب پنهان چه می‌دانید؟

از وب پنهان چه می‌دانید؟

اخیرا موسسه Bright Planet اعلام کرده که وب پنهان حدود ۵۰۰ برابر بزرگ‌تر از محتوای ظاهری اینترنت است.

وب پنهان، وب عمیق و بسیاری از نام‌های دیگر؛ این نام‌ها به بخشی از اینترنت اطلاق می‌شود که از جانب سایت‌های جست‌وجو‌گر و بسیاری از کاربران مخفی می‌مانند. تقریبا همزمان با پیدایش اینترنت این بخش پنهان از آن هم وجود داشته است.

اما در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های تبهکارانه گسترده در این بخش از اینترنت نام آن بر سر زبان‌ها افتاده است.

اینترنت به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش ظاهری و پنهان. تمام چیزی که ما به عنوان اینترنت می‌شناسیم بخش ظاهری آن است.

اما در پس این ظاهر جذاب، اقیانوسی از داده‌های مخفی قرار دارد که عموم مردم از آن خبر ندارند. جست‌وجو در سایت‌های متداول این کار مانند گوگل و بینگ مانند این است که توری را به قصد صید به اقیانوس بیندازیم.

شاید صید‌ خوبی انجام دهیم ولی بخش اعظم اقیانوس از دسترس ما برای صید خارج می‌شود. بیشتر اطلاعات و داده‌های اینترنت چنان در عمق قرار دارند که سایت‌های جست‌وجوگر از پیدا کردن آنها عاجز هستند.

  • اندازه وب پنهان

تخمین یا اندازه‌گیری حجم وب پنهان غیرممکن است. به این دلیل که بیشتر اطلاعات در این بخش از وب قفل شده یا رمزگذاری شده‌اند. در مطالعات گسترده‌ای که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته است.

محققان تخمین می‌زنند که حجم اطلاعات وب پنهان حدود ۷/۵ پتابایت است (هر پتابایت برابر با ۱۰۲۴ ترابایت است). اخیرا موسسه Bright Planet اعلام کرده که وب پنهان حدود ۵۰۰ برابر بزرگ‌تر از محتوای ظاهری اینترنت است.

وقتی که بدانید گوگل  به تنهایی حدود هشت میلیارد صفحه وب را می‌تواند جست‌وجو کند، آن موقع شاید ابعاد غول‌آسای وب پنهان را راحت‌تر درک کنید.

  • رازهای وب پنهان

در وب پنهان برای اینکه سایت‌ها مخفی بمانند از روش‌های زیادی استفاده می‌شود. صفحه وب پویا: صفحه وب پویا صفحه وبی است که شکل آن ثابت اما محتوای آن متغیر باشد و بتوان آن را با توجه به معیارهای جست‌وجوی کاربر تغییر داد.

این‌گونه‌ صفحه‌ها از پیش وجود ندارند و به‌هنگام درخواست کاربر روی سرور ساخته می‌شوند و به سمت کاربر فرستاده می‌شوند. درواقع با توجه به درخواست کاربر، داده‌ها روی سرور ترجمه می‌شوند و برای کاربر فرستاده می‌شوند.

محتوای بدون لینک: در وب پنهان سایت‌ها هیچ لینکی به سایت‌های دیگر ندارد و این کار در مخفی نگه داشتن آنها موثر است.

وب خصوصی: سایت‌هایی هستند که فقط با داشتن نام کاربری و رمز عبور می‌توان به آنها وارد شد. نرم افزار مخصوص: نرم افزارهای مخصوصی برای ورود به دنیای وب پنهان وجود دارد.

با این برنامه‌ها، آی پی کامپیوتر از چندین سرور در جهان عبور داده می‌شود تا هویت فرد استفاده کننده مخفی بماند. به همین دلیل با اجرای این برنامه می‌توان از سایت‌های وب پنهان بازدید کرد.

  • کاربردهای منفی وب پنهان

مهم‌ترین جنبه وب پنهان خریدهایی است که در آن انجام می‌شود. در نگاه اول، خرید در وب پنهان مانند سایت‌های خرید محبوب و متداولی مانند eBay است؛ همان قالب و روش خرید و دیگر مسائل. ولی فقط یک تفاوت کوچک با eBay  دارد.

سایت‌های خرید در وب پنهان فقط مخصوص کالاهای غیرقانونی هستند؛ از پاسپورت جعلی گرفته تا بهترین اسلحه‌ها. یکی از معروف‌ترین سایت‌های وب پنهان، سایت silk road است.

سایتی کاملا مشابه با eBay. البته این سایت مدتی پیش توسط FBI مسدود شد، ولی چند صد سایت مانند این وجود دارند. در این سایت در آمریکا می‌توانستید شیشه، ماری‌جوانا، اکستازی و هر گونه ماده مخدری را پیدا کنید و بخرید.

این سایت مانند eBay فقط به عنوان واسطه‌ای بین فروشندگان و خریداران عمل می‌کرد و از هر خرید درصد کوچکی را می‌گرفت. بعد از خرید هم خریداران می‌توانستند زیر لینک فروشنده نظر خود را بگذارند.

صاحب این سایت فقط با گرفتن درصد از هر معامله، توانست ۸۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. تا اینکه سال پیش این شخص از طریق وب پنهان به آدم‌کشی حرفه‌ای پولی را واریز کرد که دو نفر را بکشد.

اما این آدم‌کش حرفه‌ای مامور FBI بود و همین باعث دستگیری صاحب این سایت شد. در بعضی از سایت‌ها نحوه ساخت مواد منفجره را آموزش می‌دهند و در بعضی دیگر گروه‌های تروریستی قرارهای خود را هماهنگ می‌کنند.

در سایتی دیگر با پرداخت ۶۰۰۰ یورو می‌توانید پاسپورت انگلیسی بخرید. وب پنهان باعث شده گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان به راحتی و بدون نظارت دولت‌ها با هم در ارتباط باشند.

  • سرزمین مخفی

البته همیشه خلافکارها به سراغ وب پنهان نمی‌روند و بعضی محققان هم از این سرزمین مخفی استفاده می‌کنند. شاید گمان کنید که چه نیازی به این همه دردسر است؟وقتی که بتوانید هر اطلاعاتی را با استفاده از سرچ در گوگل به دست بیاورید.

اما همیشه کار به همین راحتی نیست. به خصوص وقتی دنبال اطلاعاتی باشید که به این راحتی‌ها به دست نیاید. کل اینترنت را مثل یک کتابخانه بزرگ در نظر بگیرید.

اگر دنبال اطلاعات پیچیده‌ای باشید آن را در همان اول کتابخانه و روی برگ کوچکی پیدا نخواهید کرد. بلکه باید میان انبوهی کتاب در جست‌وجوی آن اطلاعات بروید. سایتی مانند گوگل مانند یک راهنمای خوب کتابخانه بسیار مفید است.

اما بخشی از کتابخانه وجود دارد که پر از کتاب‌های ممنوعه است. کتاب هایی که فقط راهنمایی مخفی در کتابخانه می‌تواند شما را بین آنها راهنمایی کند.

کتاب‌هایی که پاسخ بسیاری از پرسش‌ها در آن قرار دارد. در حال حاضر بعضی محققان و دانشمندان هم برای یافتن داده‌های مورد نظر خود از وب پنهان استفاده می‌کنند. داده‌هایی که به راحتی در دسترس نیستند.

اما خب در حال حاضر بیشترین استفاده‌ای که از دنیای «وب پنهان» می‌شود همان کارهای زیرزمینی و خلافکاری است.

 

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


+ شش = 12

بازگشت به بالا