جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / شیرجه مرگ به سوی عطارد
شیرجه مرگ به سوی عطارد

شیرجه مرگ به سوی عطارد

سیاره عطارد به زودی میزبان مهمانی ناخوانده خواهد‌بود، فضاپیمای مسنجر قرار است در شیرجه‌ای مرگبار خود را به سطح این سیاره بکوباند.

براساس گزارش CNN، مسنجر که درسال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، پیش از آغاز مدارگردی‌اش در عطارد، ۶ و نیم سال از عمرش را در سفر به سر برد. اکنون سوخت این فضاپیما درحال اتمام است و ناسا قصد دارد آن را با سرعتی برابر ۳٫۹۱ کیلومتر بر ثانیه به سطح عطارد بکوباند.

از آنجایی که مسنجر در آن سوی دور از زمین عطارد آخرین عملیات خود را انجام خواهد‌داد، امکان مشاهده آن از روی زمین وجود نخواهد‌داشت. به گفته ناسا هیچ راهی برای نجات این پروژه وجود ندارد، اما تیم کنترل پروژه در لابراتوار فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز تمام تلاش خود را برای به تاخیر انداختن این برخورد انجام دادند. قرار است مسنجر روز جمعه ۲۴ آوریل آخرین عملیات خود را انجام دهد.

به گفته دانشمندان، مانور آخر مسنجر برای باقی ماندنش در مدار عطارد آخرین قطرات سوخت آن را نیز خواهد سوزاند و پس از آن مسنجر دیگر توانایی مقاومت در برابر کشش گرانش خورشید را نخواهد‌داشت و به سوی سیاره شیرجه خواهد‌زد.

دانشمندان ماموریت مسنجر را، اگرچه پایانی به ظاهر تلخ دارد، موفقیتی بزرگ استنباط می‌کنند زیرا با کمک این فضاپیما برای اولین بار در تاریخ مطالعات فضایی بشر، اطلاعاتی ارزشمند درباره سیاره عطارد در اختیار انسان قرار گرفته‌است. یکی از بزرگترین یافته‌های مسنجر درباره عطارد کشف یخ در بخش تاریک و قطبی این سیاره بود، حجم این یخ به اندازه‌ای است که اگر آن رادر منطقه‌ای به بزرگی واشنگتن پخش کنند، ضخامت آن سه کیلومتر خواهد‌بود.

مسنجر همچنین تصاویر بسیار شگفت‌انگیزی از این سیاره به ثبت رسانده است و اگرچه روز جمعه،‌آخرین روز کاری این فضاپیما خواهد‌بود، اما ناسا می‌گوید تحلیل و بررسی اطلاعاتی که این فضاپیما گردآوری کرده‌است به سال‌ها زمان نیاز دارد.

منبع : همشهری آنلاین 

 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


دو + = 10

بازگشت به بالا