جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / تابلو آزاد / حقایقی درباره دورافتاده‌ترین دست‌ساز‌های بشر- ویه‌جر۱و۲
حقایقی درباره دورافتاده‌ترین دست‌ساز‌های بشر- ویه‌جر۱و۲

حقایقی درباره دورافتاده‌ترین دست‌ساز‌های بشر- ویه‌جر۱و۲

دوقلوهای ویه‌جر ناسا در دهه ۱۹۷۰ برای اکتشاف و جستجو در میان سیاره‌های دورتر سامانه خورشیدی سفر خود را آغاز کردند، و در سپتامبر ۲۰۱۳ ناسا اعلام کرد ویه‌جر ۱ توانسته در ماه آگوست سال ۲۰۱۲ با موفقیت سامانه خورشیدی را ترک گرده و وارد فضای میان‌ستاره‌ای شود.

براساس گزارش اسپیس، ویه جر ۱ و۲  توسط لابراتوار رانشی جت در پاسادنا کالیفرنیا ساخته شده‌اند، مرکزی که هنوز عملکرد هردو فضاپیما را تحت نظر و کنترل دارد. درمورد این دو فضاپیما که درحال اجرای طولانی‌ترین ماموریت ممتد در فضا هستند، پنج نکته مهم وجود دارد که شاید هرکسی از آنها آگاهی نداشته باشد:

  • دونده‌های ماراتن

ویه‌جر ۲ در ۲۰ آگوست ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد و دو هفته پس از آن، ویه‌جر ۱ در پنجم سپتامبر همان سال سفر خود را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون این دو فضاپیما در مسیرهای مختلف و با سرعت‌های متفاوت از یکدیگر پرواز کرده‌اند. اکنون ویه‌جر ۱ در فاصله ۱۷٫۴ میلیارد کیلومتری از خورشید در فضای میان‌ستاره‌ای به پیش می‌رود و به دوردست‌ترین دست‌ساز بشر تبدیل شده‌است. فاصله ویه‌جر ۲ تا خورشید درحال حاضر ۱۴٫۲ میلیارد کیلومتر است.

  • تماس با تاخیر

هردو فضاپیما هنوز به ارسال اطلاعات علمی درباره محیط اطرافشان از طریق شبکه اعماق فضای ناسا ادامه می‌دهند. یک سیگنال که از زمین به سوی ویه‌جرها ارسال می‌شود، برای رسیدن به ویه‌جر ۲ به ۱۳ ساعت و برای رسیدن به ویه‌جر ۱ به ۱۶ ساعت زمان نیاز دارد.

  • بزرگترین تور سامانه خورشیدی 

ماموریت پنج ساله اولیه این دو فضاپیما شامل تجسس نزدیک از سیاره‌های مشتری و زحل ، حلقه‌های زحل و قمرهای بزرگ این دو سیاره بود. این ماموریت پس از موفقیت فضاپیماها تمدید شد. هردو ویه‌جر در ماموریت خود توانسته‌اند تمامی سیاره‌های غول‌پیکر سامانه خورشیدی، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون ، به همراه ۴۹ قمر و سیستم‌های حلقه‌ای و میدان‌های گرانشی وابسته به سیاره‌ها را ملاقات کنند. 

در ماموریت کنونی ویه‌جرها، فضاپیماها باید لبه خارجی سامانه خورشیدی را بررسی کرده و به تدریج از میدان سلطه خورشید خارج شده و وارد فضای میان‌ستاره‌ای می‌شدند، ماموریتی که تاکنون با موفقیت انجام شده‌است.

  • پیام‌هایی برای بیگانگان

هردو ویه‌جر حاوی پیام‌هایی از زمین برای بیگانگان هستند که روی صفحه مسی با آبکاری طلا حک شده‌است. کمیته‌ای به مدیریت کارل ساگان، اخترشناس مشهور آمریکایی، محتوی این پیام‌ها را تایید کرده‌است. این پیام‌ها کپسول‌های زمان فرهنگی هستند که ویه‌جرها آنها را به همراه خود به خارج از سامانه خورشیدی حمل می‌کنند. سلام و خوشامد‌گویی به ۵۵ زبان زنده دنیا، عکس، صدا و قطعات موسیقی از جمله پیام‌های ضبط شده در این صفحه‌ها هستند.

  • دستاوردهای جدید

ویه‌جر۱ به نقطه‌ای دورافتاده در حاشیه سامانه خورشیدی دست یافته‌است، جایی که حرکات رو به خارج باد‌های خورشیدی متوقف می‌شوند. کشف این رویداد جدید‌ترین دستاورد ویه‌جر ۱ در عبور از خارجی‌ترین لایه تاثیرگذار قلمرو خورشید یا هلیوشیث است و فضای میان‌ستاره‌ای در لایه هلیوپاز آغاز می‌شود. دانشمندان انتظار دارند ویه‌جر۱ تا پنج سال دیگر از این لایه نیز عبور کند.

 

منبع : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


+ دو = 11

بازگشت به بالا