شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / دانستنی های کنکور / روش انتخاب رشته در کنکور سراسری
روش انتخاب رشته در کنکور سراسری

روش انتخاب رشته در کنکور سراسری

ترتیبی که باید برای انتخاب رشته تان قائل شوید صرفا و صرفا ترتیب علاقه است. یعنی شما نباید با شانس کاری داشته باشید و با خود بگویید انتخاب های بالاتر من باید حتما انتخاب هایی باشند که شانس قبولی ام بیشتر است. وقتی سازمان سنجش به برگه انتخاب رشته شما می رسد تا اخرین انتخابتان را نخواند سراغ برگه نفر بعد (که مسلما رتبه اش از شما یک عدد بیشتر است ) نمی رود. پس ترس از عدم قبولی به واسطه زدن انتخاب های حدودا خوشبینانه در ابتدای انتخاب هایتان را از خود دور کنید.

اما یک سوال: پس ترتیب انتخاب رشته کنکور باید چگونه باشد؟ چرا در بالا گفتیم ابتدا انتخاب های تقریبا خوشبینانه را وارد کنید؟ آیا چنین جمله ای برای همه رشته ها سندیت دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله ولی با بند ها و تبصره هایی.
قانون اول همانی بود که در بالا گفتیم. ترتیب انتخاب رشته تان باید صرفا بر مبنای اولویتتان باشد و لاغیر. اما این ترتیب رشته به رشته فرق می کند. همه ما می دانیم که برگه انتخاب رشته
می تواند حاوی ۱۵۰ کد رشته محل باشد. یعنی می توانیم حداکثر ۱۵۰ انتخاب داشته باشیم. قانون اول هم به ما گفت فرقی نمی کند انتخاب های محتمل تر ما اول باشند یا آخر. در هر دوحالت نرم افزار سازمان سنجش تمامی انتخاب ها را می خواند. چنین چیزی در عین حالیکه به ما دلگرمی زیادی می دهد ما را دچار این سوال کلیدی می کند که پس من انتخاب هایی که شانس قبولی بیشتر در آن دارم را کجا بزنم؟
سوال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چگونه باید ترتیب انتخاب هایمان را مشخص کنیم؟
اول می خواهیم پاسخ پرسش بالا را با ایجاد دو دسته بندی برای داوطلبان رشته های مختلف توضیح دهیم.

❌دسته اول :
دسته اول داوطلبانی است که تعداد کل رشته محل های رشته شان در دفترچه انتخاب رشته منتشر شده توسط سازمان سنجش ۱۵۰ تا نمی شود. این داوطلبان می توانند با خود اینگونه تصور کنند که به جای انتخاب رشته قرار است ترتیب دانشگاه های مورد علاقه شان را به ترتیب لیست کنند! یعنی با از خود بپرسند بهترین رشته/ دانشگاه (هم از لحاظ هزینه، هم مسیر و هم کیفیت) برایشان کدام است. آن دانشگاه می شود انتخاب اولشان. سپس این دانشگاه را از لیست کدرشته های منتشر شده توسط سازمان سنجش پاک کنند و دوباره به سوال بالا پاسخ دهند! این کار را تا جایی که کلیه کدرشته های دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش را پاک نکردید ادامه دهید…
با این کارتان شما اولا لیستی دارید که از تمام شانستان استفاده کردید و تمامی گزینه هایتان را داخل لیست انتخاب هایتان جا داده اید . ثانیا اگر مثلا در انتخاب ۳۶ ام قبول شدید حسرت
نمی خورید که اولا شانس داشتید در جای بهتر قبول شوید و نشدید و در ضمن انتخاب ۳۶ ام را از کلیه انتخاب هایی که در پایین تر از آن کردید بیشتر دوست داشتید!
پس فراموش نکنیم که این متد انتخاب رشته کنکور صرفا مخصوص کسانی است که تعداد کل کدرشته محل هایی که سازمان سنجش برای آنها معرفی کرده است کمتر از ۱۵۰ تاست ( تقریبا بیشتر رشته هایی که کاملا مجزا هستد مشمول این حالتند).

❌دسته دوم :

اما دسته دوم داوطلبانی از کنکور هستند که تعداد کد رشته محل هایشان در رشته ها بیشتر از ۱۵۰ تاست. این افراد باید در دسته بندی هایشان ترتیبی را رعایت کنند که بدین شرح است :
۲۰درصد اول را انتخاب هایی می زنید که برایتان تا حدودی خوشبینانه است… ۴۰ درصد دوم را انتخاب های منطقی و ۴۰ درصد
آخر را انتخاب های بدبینانه جاگذاری می کنید.

اما انتخاب های حدودا خوشبینانه، منطقی و بدبینانه یعنی چه؟

اولا تعداد رشته هایی که مشمول این حالت باشند و تعداد کد رشته محل هایشان بیشتر از ۱۵۰ تاست محدود است اما برای داوطلبان همین رشته های محدود نیز باید برنامه ریزی درستی انجام داد تا انتخاب رشته خوبی انجام دهند و در نتیجه در توضیح باید بگوییم که داوطلبان این رشته ها اول از همه به امار قبولی های سال قبل نیاز دارند.
با نگاه به چند کارنامه نهایی قبولی داوطلبان سال های گذشته به راحتی
می توان فهمید محدوده قبولی تقریبی رتبه ما چه دانشگاه هایی است.
این کار را باید بکنید صرفا به این دلیل که باید هم انتخاب های خوشبینانه تان و هم انتخابهای بدبینانه تان را کاهش دهید تا تعداد انتخاب هایتان را به ۱۵۰ عدد کاهش دهید.

برای شما نیز ترتیب به همان گونه ای است که برای داوطلبان حالت اول گفتیم یعنی باید اولین رشته/ دانشگاهتان مورد علاقه ترین رشته/دانشگاهتان باشد و این روند تا انتخاب آخر ادامه پیدا کند.

همواره توجه داشته باشید که ترجیحا همه انتخاب هایتان را پر کنید. انتخاب بیشتر به معنی بازگشایی راهی برای شانس بیشتر قبولی است. زیرا شما وقتی فقط تعداد کمی از کدرشته محل ها را انتخاب می کنید عملا شانس خود را برای قبولی در سایر کد رشته محل ها مسدود کرده اید پس منطقی است که تا می توانید انتخاب های بیشتری داشته باشید.

✅✅✅اولویت انتخاب بر اساس رشته مورد علاقه

رشته مورد علاقه /دانشگاه مورد نظر

نکته:اگر مهمترین اولویت داوطلب قبولی در دانۺگاه فرهنگیان باشد.
در انتخابهای اول خود قراڔ دهد
چنانچه پس از فراخوان و مصاحبه و گزینش قبول شد که شد
اگر نشد در یکی از اولویتهای انتخابی بعدی متناسب با نمره کل نهایی خود پذیرفته خواهد شد.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× 7 = چهارده

بازگشت به بالا