سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     
خانه / دانستنی های کنکور / یک برنامه ریزی کنکور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
یک برنامه ریزی کنکور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک برنامه ریزی کنکور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

📝اختصاصی بودن برای هر فرد

شما توی این دنیا منحصر به فرد هستین و کسی دیگه ای نیست که عینا اهداف و خصوصیات شما رو داشته باشه، بنابراین یک برنامه ریزی صحیح باید بر اساس خصوصیات جسمی و روحی شما تنظیم بشه.

📝انعطاف پذیری

برای هر فردی ممکنه در طول روز یکسری اتفاقات غیر منتظره (مثل اومدن مهمون) بیفته که اجازه نده طبق برنامه ریزی پیش بره اما نباید این اتفاقات باعث تغییرات عمده در برنامه ریزی شما بشه. حتما توی برنامتون ساعات و روزهایی رو برای جبران ساعت هایی که در اثر موارد غیر قابل پیش بینی از دست رفته قرار بدید.

📝در نظر قرار دادن اهداف

اینکه هدف شما برای شرکت در کنکور قبولی در چه رشته ای هست در برنامه ریزی خیلی اهمیت داره، چونکه قبولی در رشته های دانشگاهی مختلف رتبه و درصد های متفاوتی رو میطلبه. طبیعی هست که برای رسیدن به درصد و رتبه های خوب باید ساعات مطالعه بیشتری در طول روز داشته باشید و این ساعات رو در برنامه ریزی تون بگنجونید. مثلا داوطلبی که هدفش قبولی در پزشکیه با دو تا سه ساعت مطالعه در روز امیدی به دستیابی به هدفش نیست چون باید بیشتر از این ها مطالعه کنه.

📝سادگی و انجام پذیری

حتما توصیه میکنم برنامه ای واسه خودتون تهیه کنید که بتونید اجرا کنید. خیلی دیدم دانش آموزهایی رو که در اوایل جوگیر میشن و یه برنامه فضایی رو واسه خودشون تنظیم میکنن! نهایتش هم برنامه رو نمیتونن اجرا کنن و بی انگیزه میشن (روز از نو روزی از نو). توجه کنید که برنامه نباید فراتر از حد توان شما باشه، وقتی میانگین مطالعه روزانتون ۳ ساعته برای ۱۰ ساعت برنامه ریزی نکنید. شما باید قدم به قدم ساعت مطالعتون رو افزایش بدید.

📝تنوع برنامه ریزی

بارها داوطلبانی مشاهده شدن که ۶-۵ ساعت رو پشت سرهم صرف مطالعه یک درس خاص کردن، خب این روش درست نیست که در طول روز یک درس خاص رو مطالعه کنید و روز بعد یک درس دیگه رو. حتما تو برنامتون تنوع رو رعایت کنید، دروس اختصاصی رو در کنار عمومی در برنامه هر روزتون بگنجونید. این کار باعث میشه ک شما از مطالعه یک درس خاص
در طول رو زده نشید.

📝قابل ارزیابی بودن

برنامه شما باید میزان پیشرفت و پسرفتتون رو بهتون نشون بده، یعنی باید بدونید تو انجام چه کارهایی و مطالعه چه درس هایی موفق بودید و یا ضعف داشتید. این ویژگی باعث میشه شما نقاط ضعفتون رو بشناسید و در برنامه ریزی های بعدتون برطرفش کنید.

📝مکتوب بودن

ثبت ساعت مطالعاتی هر درس به صورت جدا گونه و تعداد تست‌های زده شده باعث ایجاد یک مقیاس اندازه گیری میشه! از طریق این مقیاس میتونیم بفهمیم نسبت به قبل چقدر پیشرفت کردیم تا خودمون رو بهتر از قبل ارتقا بدیم. یا اینکه اگر عملکردمون نسبت به قبل افت کرده برای بهبودش برنامه ریزی کنیم. بنابراین شدیدا پر کردن دفتر برنامه ریزی خودتون رو جدی بگیرید.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


نُه × = 45

بازگشت به بالا