پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ممنوع شد
ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ممنوع شد

ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ممنوع شد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام اینکه از سال آینده هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه انجام خواهد شد گفت: سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری خود درباره وضعیت انتخاب رشته دانش‌آموزان از سال آینده اظهار کرد: دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند. تلاش می‌کنیم دبیرستان‌های فرهنگ را توسعه دهیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر حدود ۱۲ مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل ۲۴ مدرسه دیگر تا سال آینده راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است نه ارتقای کمی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد.

چهاربند با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به مرحله مهم و سرنوشت‌سازی در استقرار ساختار جدید رسیده است، گفت:‌ در پایان سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان پایه نهم باید انتخاب رشته کنند و به شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی هدایت شوند. اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق و هوشمندانه نداشته باشیم و نتوانیم این مرحله را به درستی اجرا کنیم در آینده دستخوش تبعات ناگواری می‌شویم و ممکن است دستاوردهای سال‌های گذشته نیز مورد تهدید قرار بگیرند. مهمترین این دستاوردها هدایت ۳۵ درصد دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: سعی می‌کنیم جلساتی مداوم با مدیران مدارس داشته باشیم و جزئیات هدایت تحصیلی و اهمیت رشته‌ها را برای آن‌ها تبیین کنیم. به هر صورت پس از ۲۲ سال، هدایت تحصیلی مجددا به پایان دوره اول متوسطه بازگشته است.

وی ضمن تأکید بر اینکه البته هدایت تحصیلی در دوره نهم در سال تحصیلی ۹۵ صرفا به معنای انتخاب یک رشته نیست، گفت: بلکه نتایج این هدایت تحصیلی در توزیع منابع انسانی در بازار کار در سال‌های آینده موثر است و اگر انحرافی در این زمینه به وجود آید هزینه‌هایی برای کشور دربرخواهد داشت. اگر امروز ۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم ریشه آن را باید در هدایت تحصیلی جست. تا امروز توسعه آموزش عالی علامت‌های اشتباهی به هدایت تحصیلی می‌داد اما امروز باید آموزش و پرورش این سکان را در دست بگیرد و به آموزش عالی علامت دهد که چگونه توسعه یابد.

چهاربند با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی را جدا از هدایت شغلی نمی‌دانیم گفت: پایان امسال هدایت تحصیلی براساس نیاز به رشته‌ها انجام می‌شود و صرفا تقاضای دانش‌آموز در انتخاب رشته موثر نیست. اگر خانواده‌ها از مزایای رشته‌های فنی و حرفه‌ای آگاه باشند می‌توانند فرزندانشان را بهتر هدایت کنند.

وی افزود: فنی و حرفه‌ای و کارودانش قطعا وضعیت بهتری در سال آینده پیدا می‌کنند. تاکنون دانش‌آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای ۱۱ سال درس می‌خواندند و پیش دانشگاهی نداشتند به همین خاطر در دانشگاه‌ها نیز برای مقطع کاردانی پذیرفته می‌شدند اما اکنون فنی و حرفه‌ای هم با تغییر ساختار نظام آموزشی ۱۲ ساله شده و این دانش‌آموزان هم می‌توانند کارشناسی پیوسته بخوانند که این موضوع از مطالبات ما از آموزش عالی است تا نظام پذیرش خود را اصلاح کنند. از سوی دیگر فنی و حرفه‌ای تنها شاخه‌ای است که دانش‌آموزانش می‌توانند در تمام رشته‌های آموزش عالی شرکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره شیوع شپش سر در مدارس تهران اظهار کرد: از سه هفته گذشته این موضوع با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در دست بررسی است و به شدت تحت مراقبت است. این موضوع در حال حاضر تحت کنترل قرار دارد و مشکل حادی در این زمینه نداریم. 

منبع  : همشهری آنلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


2 × = دوازده

بازگشت به بالا