پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / ثبت رکورد طولانی‌ترین صاعقه جهان در اوکلاهامای آمریکا
ثبت رکورد طولانی‌ترین صاعقه جهان در اوکلاهامای آمریکا

ثبت رکورد طولانی‌ترین صاعقه جهان در اوکلاهامای آمریکا

سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل متحد، WMO، به تازگی طولانی‌ترین صاعقه جهان را معرفی کرد، صاعقه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در اوکلاهامای آمریکا رخ داده‌است و طولی برابر ۳۲۱ کیلومتر داشته‌است.

براساس گزارش AFP، این صاعقه که رکورد طولانی‌ترین صاعقه جهان را به نام خود ثبت کرده‌است تقریبا از یک سوی ایالت اوکلاهاما تا سوی دیگر ایالت امتداد داشته‌است.

این رعد در واقع به اندازه‌ای بزرگ بوده‌است که باعث شد تا مفهوم رسمی وقوع صاعقه دستخوش تغییر شود، تا پیش از آن تصور بر این بود که صاعقه نمی‌تواند سرعتی بیش از  ۳۲ کیلومتر بر ساعت داشته‌باشد.

اما همزمان با ثبت رکورد طولانی‌ترین صاعقه در آمریکا، رکوردی جدید در زمینه بادوام‌ترین صاعقه به نام فرانسه ثبت شده‌است. در سال ۲۰۱۲ صاعقه‌ای در آسمان منطقه کوت دازور رخ داد که برای ۷٫۷۴ ثانیه ادامه داشت، تا پیش از این رویداد بیشترین زمان وقوع که یک صاعقه یک ثانیه بود.

به گفته راندال سرونی از WMO این رویداد یک تخلیه انرژی ابر به ابر بود که علاوه بر مدت زمان طولانی، فاصله‌ای درحدود ۲۰۰ کیلومتر را نیز پوشش داد.

محققان WMO پس از جمع‌آوری داده‌های مربوط به صاعقه از شبکه زمینی ردیابی صاعقه که قدرت و طول صاعقه‌ها را محاسبه می‌کند،‌ موفق به تعیین این رکورد‌های جدید شدند.

با این همه WMO معتقد است نمونه‌های شگفت‌انگیز‌تری از این رکورد‌های جدید در طبیعت رخ می‌دهند که تاکنون شانس مشاهده یا ردیابی آنها به دست نیامده‌است.

 

منبع : همشهری انلاین 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× هفت = 42

بازگشت به بالا