پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / تابلو آزاد / چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟
چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟

چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟

میراثی شگفت انگیز از یک کشاورز……. چه کسی سیم خاردار را اختراع کرد؟؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،کدام اختراع بر غرب بیش‌تر تاثیر گذاشته است؟ اسلحهٔ ششلول؟ لوکوکویو؟ کمند گاو چران‌ها؟ اختراعی که به دور غرب حساری کشید.

پاسخ٬ سیم خاردار است.

در اواسط قرن نوزدهم پیشتازان و مهاجران در جستجوی رویای آمریکایی٬ به سوی غرب تاختند. آن‌ها که جلب زمین‌های ارزان و حاصلخیر غرب شده بودند٬ با مشکل مهمی مواجه شدند: از مزارع و محصولاتشان چگونه مرافبت کنند٬ در حالی که دام‌ها آزادانه همه جا می‌چریدند و زمین‌ها را لگد کوب می‌کردند. چوب به اندازهٔ کافی برای ساختن حصار نبود. کشاورزان سعی کردند از سیم استفاده کنند٬، اما رمه خرابشان می‌کرد و از رویشان می‌گذشت. مخترعان سعی کردند میخ‌های نوک تیزی به سیم‌ها بیفزایند٬، اما راه حلی که عملی و کارامد باشد به ذهنشان نرسید.

در سال ۱۸۷۴ ٬ کشاورزی اهل دیکالب (dekalb) ٬ ایلی نویز (lllinois) ٬ به نام جیمز گلایدن (james glidden) با استفاده از آسیاب قهوه٬ تکه‌های کوتاه سیم را به خار‌های نوک تیز تبدیل کرد. او آن‌ها را به دور سیمی صاف پیچاند و سپس سیم صاف را به دور سیم دیگری تاباند تا خار‌ها ثابت بمانند.

گاو‌ها از این سیم متنفر بودند. سرخپوستان آن را طناب شیطان می‌نامیدند. در عرض بیست سال٬ سیم خاردار به طور موثری به دور فضا‌های باز و دشت‌های وسیع غرب حصاری کشید. به این ترتیب٬ روز‌هایی که گاوچران‌ها و دام‌هایشان به راحتی همه جا پرسه می‌زدند٬ به پایان رسید. از آن موقع تا کنون از این سیم‌ها در جبهه‌های جنگ٬ بازداشتگاه اسرای جنگی و در جدا سازی برلین در جنگ سرد استفاده شده است.این میراث شگفت انگیزی از یک کشاورز ایلی نویزی بود.

گلایدن هنگامی که نمایشگاه محلی رفته بود٬ نمونه‌ای از حصار سیمی را دید که با میخ‌هایی بیرون آمده٬ تخته‌ای را نگه دشته بود؛ و فکر اختراع سیم خاردار از این جا به ذهنش خطور کرد.

دو مخترع دیگر٬ به نام‌های آیزک الوود (Isaac ellwood) و یاکوب‌هایش (Jacob haish) ٬ در خواست‌هایی برای ثبت اختراعی مشابه پر کردند٬، اما در نبرد بیست سالهٔ جواز ثبت اختراع٬ گلایدن برنده شد. موفقیت او به این دلیل بود که راهی یافت تا خار‌ها را به سیمی ببندد و همچنین دستگاهی ساخت تا این کار را انجام دهد. صد‌ها درخواست ثبت اختراع دیگر مربوط به سیم خاردار پر شد. امروزه تخمین می‌زنند٬ بیش از دو هزار نوع سیم خاردار وجود داشته باشد.

حصار‌های سیم خاردار غرب٬ الهام بخش آهنگ کول پورتر به نام ” مرا محصور نکن” بود.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


سه × 8 =

بازگشت به بالا