پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / دانستنی های کنکور / تعریف کنکور از نگاه رتبه ۹ کنکور علوم تجربی سال ۱۳۹۸
تعریف کنکور از نگاه رتبه ۹ کنکور علوم تجربی سال ۱۳۹۸

تعریف کنکور از نگاه رتبه ۹ کنکور علوم تجربی سال ۱۳۹۸

✍ #امید_قیسوندی
رتبه ۹ کنکور علوم تجربی سال ۱۳۹۸

⚠️ متاسفانه خیلی‌ها به رسالت اصلی و حتی عنوان “سازمان سنجش 👈آموزش 👉 کشور” دقت نمی‌کنند!
🔶 سنجش “میزان آموزش دیدگی” دانش‌آموزان جهت ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله خدمات اصلی است که این سازمان ارائه می‌دهد. این سنجش در قالب یک آزمون علمی و رقابتی به نام کنکور سراسری، همزمان وظیفه غربال کردن و گزینش افراد برای تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را برعهده دارد.
🔔 عدم اطلاع از معیارها، شاخص‌ها و روش‌های سنجشی باعث می‌شود مخاطبان و داوطلبان این آزمون به راحتی تحت تاثیر دلالان و تاجران فعال در عرصه کنکور قرار گیرند و متاسفانه در بیشتر اوقات زمان و هزینه‌های زیادی را صرف پیمودن یک مسیر اشتباه کنند. 👈 چه بسا رسیدن به مقصد، دلیل تایید پیمودن مسیر صحیح نباشد! چرا که وجود امکان طی کردن یک مسیر کوتاه‌تر با صرف هزینه و فشارهای روحی کمتر، از وجود مسیرهای اشتباهی که احتمالا به رسیدن به هدف منتهی می‌شوند خبر میدهد!!!

✅ اما سازمان سنجش آموزش کشور از چه معیارها و شاخص‌هایی برای غربال کردن و سنجش میزان آموزش دیدگی داوطلبان بزرگترین آزمون کشور استفاده می‌کند؟
🦋 قطعا این بحث تخصصی است و اگر بخواهیم از مجرای “گنده گویی” ، “هرز گویی” و “گفتمان بازاری” برای پاسخ دادن به این سوال عبور نکرده باشیم، بایستی در یک نوشتار جداگانه بە‌صورت مستند و با ارئه محتوایی علمی، به آن بپردازیم؛ که با همت دوستانم در گروه “پیله” و با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه و اهل فن این موضوع، درحال انجام یک تحقیق جامع در این زمینه هستیم و در آینده‌ای نزدیک نتایج آن را منتشر خواهیم کرد.

اما پاسخ به سوال مطرح شده؛
🟢 آیا سوالات کنکور علوم تجربی فوق‌مفهومی!🤥 و فوق‌ترکیبی!🤥 هستند؟ آیا نیازمند حل تست‌های خفن!😐 هستیم؟

🌸 همراهان عزیز
باور کنید که در حوزه آموزش و سنجش آموزش، عباراتی چون “فهمیدن” و “ترکیب کردن” تعاریف علمی و خاصی دارند و سنجش میزان “فهمیدن” و توانایی “ترکیب کردن” آنچنان که بعضی تاجران کنکوری! و تازه کاران! از آن سخن می‌گویند نیست.

🔶 بطور کلی یک آزمون سنجشی جامع، بسته به وسعت آزمون و اهداف آن، سطوح مختلف یادگیری شامل:
🌻دانش
🌻فهمیدن
🌻کاربستن
🌻تحلیل
🌻ترکیب
🌻و ارزشیابی
را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

🔸هرکدام از این سطوح، تعاریف و زیرسطوح‌های خاص خود را دارند و اینگونه نیست شخصی بدون اطلاع از تعاریف علمی این سطوح، ادعا کند مثلا یک سوال مفهومی و یا تحلیلی طرح کرده است.
🟡 احتمالا شما هم جملاتی مانند: “دانش‌آموز نباید مطالب را حفظ کند، بلکه باید آنها را بفهمد” یا ” دانش‌آموز باید قدرت تحلیل داشته باشد و مطالب را درک کند” شنیده‌اید. اما آیا گوینده این جملات تعریف خاص و معتبری از “فهمیدن” و “تحلیل کردن” دارد؟ دانش‌آموزی که “مطالب را می‌فهمد و یا تحلیل می‌کند” بطور خاص قادر به انجام چه کاری است که وقتی “نمی‌فهمد” نمی‌تواند آن را انجام دهد؟!
🟢 این همان تفاوت اصلی روح حاکم بر سوالات کنکور سراسری و سوالات تالیفی اما بازاری و برآمده از سلایق شخصی است. سوالاتی که به وضوح عدم آگاهی از سطوح یادگیری فرد طراح را می‌توان در آنها مشاهده کرد.

🔴 اما در رابطه با کنکور سراسری باید این واقعیت را گفت: سوالات آن، قالب‌هایی مشخص و از پیش تعیین شده مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی دارند که سطوح مختلف یادگیری را مورد سنجش قرار می‌دهند.
از این گفته به ظاهر بدیهی و ساده می‌توان دو نکته بسیار مهم استخراج کرد:
🟥 همه سوالات یک درس در کنکور سراسری سطح دشواری یکسانی ندارند، چون سطوح مختلفی از یادگیری را مورد سنجش قرار می‌دهند.
🔹مثلا در یک تحقیق معتبر در سال ۹۰ مشخص شد که ۷٨ درصد سوالات زیست شناسی، سطح “دانش” داوطلب را ارزیابی کرده‌اند و تنها ٨ درصد سوالات سطح “فهمیدن” و ۶ درصد آنها سطح “تحلیل”را مورد هدف قرار داده‌اند.
🟥 سوالات کنکور سراسری دارای قالب، نگارش و نحوه بیان مشخصی هستند.
🔹رتبه های برتر و اهل فن کنکور سراسری، ضمن اشاره به مطرح شدن چند تیپ جدید در سوالات هر سال، به این قضیه واقف‌اند که طراحان سوال کنکور سراسری، ظاهرا ملزم به رعایت یکسری چهارچوب‌های نانوشته و اعلام نشده هستند.
🔔 پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری نیازمند تسلط بر محتوای کتاب‌های درسی، تمرین سوالات استاندارد و پیمودن یک مسیر صحیح است. در این مسیر صحیح، اصطلاحاتی چون سوالات “فوق مفهومی” و “فوق ترکیبی” هیچ تعریفی ندارند. فکر نمی‌کنم کسانی که این اصطلاحات بازاری را بکار می‌برند معنی آنچه گفته اند را بدانند.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


سه − = 2

بازگشت به بالا