پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / تصویب جزئیات حذف کنکور در مجلس
تصویب جزئیات حذف کنکور در مجلس

تصویب جزئیات حذف کنکور در مجلس

چند سالی است که مجلسیان تلاش می‌کنند که دانش‌آموزان را از شر کنکور نجات دهند، حتی سال۸۶ قانونی برای حذف کنکور تصویب کردند ولی بهره‌مندان از کنکور که سالانه میلیاردها تومان درآمد دارد مانع اجرای این قانون شد و اکنون تلاشی دیگر آغاز شده تا شاید به سرانجام برسد و نقش کنکور در ورود به آموزش عالی کمرنگ شود.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در جلسه یکشنبه گذشته، در جلسه ۷مرداد نیز موادی از این طرح را تصویب کردند که براساس آن افزون بر تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سابقه تحصیلی یا آزمون عمومی مبنای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها می‌شود.

تشکیل شورای سنجش

براساس ماده۲ طرح سنجش و پذیرش دانشجو، برای برنامه‌ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل می‌شود. آنطور که در این مصوبه آمده است، وزاری علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و معاونان آموزشی آنان و رئیس سازمان سنجش اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو را تشکیل می‌دهند، همچنین یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس و روسای سنجش آموزش بهداشت، به‌عنوان ناظر بر این شورا تعیین خواهند شد.

بر این اساس ماده۳ طرح مذکور برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها، تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون‌ها با رعایت اسناد بالا‌دستی ازجمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور را رعایت کند، اتخاذ تصویب مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مندرج در ماده۴، اتخاذ تصویب میزان تحصیل هریک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش، از وظایف این شوراست. بررسی و تصمیم‌گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو در چارچوب این قانون و همچنین امور ارجاعی از طرف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی امنیت ملی و بررسی، ارزشیابی و تأیید گزارش سازمان سنجش در مورد کیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداکثر ۴‌ماه پس از اعلام نتایج نهایی و ارسال گزارش آن به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس از دیگر وظایف این شوراست. البته شورا می‌تواند برای انجام وظایف محوله، کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهد.

سابقه تحصیلی یا آزمون عمومی

همچنین براساس بند ۴ طرح سنجش دانشجو، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها منوط به سوابق تحصیلی آنان یا شرکت در آزمون عمومی یا عمومی‌ – اختصاصی شد.براساس تبصره‌های ۱ و ۲ مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را برعهده وزارت آموزش و پرورش و مسئولیت سنجش داوطلبان برعهده سازمان سنجش است.

در تبصره نیز آمده که تعیین روش پذیرش دردانشگاه براساس ظرفیت رشته‌ها و تقاضای داوطلبان به‌صورت سالانه تعیین و ازطریق سازمان سنجش آموزش کشور پیش از ثبت نام اعلام می‌شود.براساس تبصره ۴، در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به‌صورت تدریجی و صعودی است و پس از ۵ سال دست‌کم ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.در تبصره ۵ نیز قید شده است که در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند دست‌کم ۲۵ درصد است.

نمره پیشنهادی دانشگاه‌ها ملاک پذیرش

براساس ماده ۵ طرح سنجش و پذیرش دانشجو، دانشگاه‌ها می‌توانند حد نصاب نمره لازم برای پذیرش در رشته‌ محل‌های خود را به شورا پیشنهاد بدهند و درصورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش
بر عهده سازمان سنجش است.

تعریف سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی یکی از موارد چالش‌برانگیز در قانون حذف کنکور، ‌مصوب سال۸۶ مجلس، بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم است، در ماده یک طرح سنجش و پذیرش دانشجو این ابهام رفع شده است.در ماده یک این طرح اصطلاحات به‌کار برده شده در این قانون به‌طور شفاف تعریف شده است. بر این اساس سابقه تحصیلی عبارت است از نمرات دروس ۳ سال آخر دوره متوسطه که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به‌صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

همچنین منظور از آزمون عمومی، آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته‌های تحصیلی در ۳سال آخر دوره آموزش متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.براساس این بند، آزمون اختصاصی، آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در ۳سال آخر دوره متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.رشته محل نیز اینگونه تعریف شده است: رشته‌های تحصیلی که داوطلب براساس محل تحصیل (دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی) انتخاب و به ادامه تحصیل می‌پردازد.

نتایج اولیه، ۱۲مرداد

چهل‌وسومین کنکور ورودی دانشگاها و مراکز آموزش عالی یک‌ماه پیش برگزار شد که نتایج آن ۱۲مرداد اعلام می‌شود. پیش از این رئیس و سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با همشهری گفته‌اند که کنکورهای برگزار شده پس از سال۹۰ با توجه به ابلاغ قانون حذف کنکور، غیرقانونی است.

منبع : همشهری آنلاین

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


× 9 = چهل پنج

بازگشت به بالا