پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / سهم سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور به ۸۵ درصد می‌رسد.
سهم سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور به ۸۵ درصد می‌رسد.

سهم سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور به ۸۵ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اعلام جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو، اعلام کرد: سوابق تحصیلی دانش آموزان برای کنکور سال آینده(۹۳) در پذیرش آنها در رشته های مورد نظرشان تا ۲۵ درصد تاثیر دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، عبدالامیر عرفی با بیان این مطلب درباره نقش آموزش و پرورش پس از تصویب اجرای طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مثبت تصویب این طرح آن است که در نهایت نمایندگان مجلس و سازمان سنجش سوابق تحصیلی دانش آموز را برای پذیرش آنها در کنکور قبول کرده اند.

وی با بیان اینکه تا قبل از تصویب این طرح سوابق تحصیلی دانش آموز را در روند حذف کنکور قبول نداشتند، توضیح داد: براساس ماده۲ طرح سنجش و پذیرش دانشجو، برای برنامه‌ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو، باید شورای پذیرش و سنجش تشکیل شود که رئیس شورا وزیر علوم و دبیر آن رئیس سازمان سنجش است. همچنین وزرای آموزش و پرورش و بهداشت،معاونین آموزشی و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش به عنوان اعضای آن خواهند بود.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در تعریف سوابق تحصیلی گفت: براساس مصوبه مجلس، سابقه تحصیلی عبارت است از نمرات دروس ۳ سال آخر دوره متوسطه که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به‌صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

عرفی با بیان اینکه پس از ابلاغ این مصوبه از سوی مجلس به دولت برای اجرای آن باید این شورا تشکیل شود، افزود: یکی از موضوعاتی که باید از سوی شورای سنجش مشخص شود آن است که سوابق تحصیلی با چه میزان و با چه کیفیتی باید به مسئولان سازمان سنجش ارائه شود. به این معنی که چند درس باید به عنوان دروس نهایی انتخاب شود و یا آنکه نحوه برگزاری امتحانات نهایی باید به چه شکلی باشد.

به گفته وی، اگر قرار باشد ملاک سابقه تحصیلی سه سال آخر دبیرستان باشد، باید امتحانات نهایی به سالهای اول و دوم دبیرستان نیز تسری پیدا کند که برای برگزاری این امتحانات در سطحی گسترده باید برنامه ریزی کرد و ساز و کارهای لازم را نیز فراهم کرد. همچنین باید نیروی انسانی آن نیز تامین شود. تمامی این موارد باید در شورای سنجش و پذیرش مطرح شود.

وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در کنکور سال آینده تصریح کرد: آموزش و پرورش همواره در تلاش است تا استرس دانش آموز و خانواده هایشان را برای کنکور کم کند. در حال حاضر براساس مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور آینده ۲۵ درصد است که این تاثیر به تدریج طی ۵ سال آینده افزایش پیدا کرده و در نهایت در سال پنجم تاثیر سوابق تحصیلی باید به ۸۵ درصد برسد.

مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را ششم مرداد ماه تصویب کرد.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


پنج + 6 =

بازگشت به بالا