پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / آرشیو مطالب / امواج گرانشی اینشتین اثبات شدند
امواج گرانشی اینشتین اثبات شدند

امواج گرانشی اینشتین اثبات شدند

دانستن اینکه ۱۳.۸ میلیارد سال پیش، زمانی که جهان دستخوش انفجاری بزرگ شد، دقیقا چه رخ داده‌است کار دشواری است، اما دانشمندان با کشفی جدید و تاریخی بخشی از این معمای چند‌میلیارد ساله را آشکار کرده‌اند.

براساس گزارش CNN، دانشمندان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان معتقدند این کشف جدید می‌تواند اطلاعات جدیدی را درباره چگونگی شکل‌گیری جهان هستی در اختیار آنها قرار دهد. محققان در این کشف برای اولین بار موفق به ردیابی مستقیم پدیده‌ای شده‌اند که آلبرت آنیستین  آن را در نظریه نسبیت عمومی خود پیش‌بینی کرده‌بود: امواج گرانشی.

این امواج که از آنها به عنوان اولین ارتعاشات جهان پس از انفجار بزرگ نام برده می‌شود، ریزموج‌هایی در فضا-زمان هستند. دانشمندان در این پروژه تحقیقاتی از تلسکوپی به‌نام BICEP2 استفاده کردند که به آنها امکان داد قطبیت نور باقی‌مانده از جهان اولیه را تجزیه و تحلیل کرده و کشف امواج گرانشی را اعلام کنند.

دانشمندان برای شرح چگونگی انبساط سریع جهان پس از انفجار بزرگ از واژه تورم استفاده می‌کنند، پدیده‌ای که می‌تواند دلیل وجود این حجم ماده را در جهان توضیح دهد. به گفته دانشمندان به‌طور حتم هرچه که امروز در جهان دیده می‌شود در ابتدا و پیش از تورم جهان بسیار کوچکتر بوده‌است و پس از آغاز دوران تورم، با سرعتی برابر نور آغاز به انبساط کرده‌است.

چیستی امواج گرانشی

فیزیکدانان براین باورند درون تاروپود فضا-زمان ریزامواجی به‌نام نوسانات کوانتومی وجود دارند که اگر بتوان جزئی‌ترین بخش‌های فضا-زمان را مشاهده کرد، می‌توان این ریزامواج را نیز دید. اما متاسفانه هیچ تجهیزاتی قدرت دیدن چنین پدیده ریزی را ندارد.

این نوسانات در ابتدای شکل‌گیری جهان نیز وجود داشته‌اند و تورم آنها را به امواجی بزرگتر تبدیل کرده‌ و منجر به ایجاد امواج گرانشی شده که امروز می‌توان آثار آن را روی پس‌زمینه ریزامواج کیهانی مشاهده کرد. این امواج گرانشی پس‌لرزه‌های انفجار بزرگ هستند و تلسکوپ BICEP2 اولین تلسکوپی است که توانسته این امواج را برای اولین بار به‌صورت مستقیم به‌ثبت برساند.

به گفته فیزیکدانان این امواج که در تصاویر BICEP2 به ثبت رسیده‌اند در زمان تصویربرداری در سرتاسر جهان هستی بسط یافته بودند و طول یکی از این امواج، فاصله میان قله تا فرورفتگی آن چندین میلیارد سال نوری تخمین زده شده‌است.

نور به‌جامانده از جهان اولیه که تشعشعان پس‌زمینه ریزامواج کیهانی نامیده می‌شوند این نشانه‌های افسانه‌ای تاریخ جهان هستی را آشکار کرده‌اند. سال گذشته فیزیکدانان موفق به نقشه‌برداری از نوسانات حرارتی این نور شدند اما مطالعه جدید به صورت خاص بر قطبیت این نور تمرکز کرد، یعنی جهت‌گیری میدان الکترونی در میان آسمان. دانشمندان در این پروژه درجستجوی نوعی خاص از قطبیت به‌نام حالت B بودند که نشاندهنده الگوی پیچ‌در پیچ جهت‌‌گیری‌های قطبی‌شده نور جهان باستان است.

این الگوی پیچ‌در‌پیچ به‌صورت نظری تنها تحت تاثیر امواج گرانشی ایجاد می‌شوند و این همان‌چیزی است که تلسکوپ BICEP2 کشف کرده‌است.

اهمیت این کشف فیزیکی جدید به اندازه‌ای زیاد است که به گفته فیزیکدانان باید با دیده تردید به آن نگریست. محاسبات انجام شده بسیار دشوار هستند و به‌راحتی امکان بروز خطا در آنها وجود دارد و در نتایج به‌دست آمده شگفتی‌هایی وجود دارند که باید نسبت به آنها هشیار بود.

منبع : همشهری آنلاین 

یک نظر

  1. !!!
    وای تو دنیای علم چه خبره!
    the big bang واقعا موضوع جذابی هست و از این که دیدم بشر در چه ابعاد ظریفی داره این پدیده رو کند و کاو می کنه به وجد اومدم!

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


6 − چهار =

بازگشت به بالا