پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / اخبار علمی و آموزشی / امروز یک ثانیه به ساعت جهانی افزوده می‌شود
امروز یک ثانیه به ساعت جهانی افزوده می‌شود

امروز یک ثانیه به ساعت جهانی افزوده می‌شود

سال ۲۰۱۵ سال کبیسه نیست، اما یک ثانیه کبیسه دارد که قرار است امروز، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ راس ساعت ۲۳:۵۹:۵۹ به وقت گرینویچ به زمان جهانی افزوده شود.

براساس گزارش لایو‌ساینس، ثانیه‌های کبیسه راهکاری برای عقب‌ماندگی زمان در اثر کاهش تدریجی سرعت چرخش زمین است. طول هرروز ۲۴ ساعت یا ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه است اما زمین برای طی کردن محور گردشش دور خورشید به ۸۶ هزار و ۴۰۰٫۰۰۲ ثانیه نیاز دارد. این افزایش زمان به واسطه کند شدن تدریجی حرکت زمین رخ می‌دهد که آن نیز تحت تاثیر نبرد گرانشی همیشگی است که میان زمین،‌خورشید و ماه وجود داشته‌است.

شاید دو میلی‌ثانیه چندان زیاد به نظر نیاید، اما در طول یکسال، یک ثانیه به طول سال خواهد افزود. با این‌همه تنها کاهش سرعت چرخش زمین نیست که بر زمان تاثیر دارد، بلکه هر طول هر روز ممکن است به شکل‌هایی غیرمنتظره دچار نوسان شود.

برای مثال شرایط اقلیمی فصلی و روزانه می‌تواند سالانه چند میلی‌ثانیه در طول روز سال تغییر ایجاد کند،‌همانطور که جزر و مدهای اقیانوسی،‌اتمسفری و سفره های آب زیرزمینی و سفره‌های یخی بر طول روز اثرگذارند. حتی پدیده چرخشی اقلیمی ال‌نینو نیز می‌تواند بر سرعت چرخش زمین اثرگذار بوده و چند میلی‌ثانیه به طول روز بیافزاید.

دانشمندان سرعت چرخش روزانه زمین را با استفاده از شیوه‌ای به نام تداخل‌سنجی خط‌ مبنای طولانی یا VLBI محاسبه می‌کنند، تکنیکی که در دهه ۱۹۶۰ با هدف رصد کواسارها ابداع شد، اما دانشمندان به تدریج دریافتند این پدیده‌های درخشان که در اثر سقوط ماده به مرکز سیاهچاله‌ کهکشان‌ها ایجاد می‌شوند، به ندرت حرکت می‌کنند، و به این شکل این نقاط درخشان به نقاط مرجع تبدیل شدند. اکنون از این تکنیک برای بررسی حرکت چرخشی زمین نسبت به کواسارها استفاده می‌شود.

زمان جهانی ۱ یا UT1 مبتنی بر محاسبات چرخش زمین به واسطه همین تکنیک است و از آنجایی که این زمان ثابت نیست، گاه از زمان هماهنگ جهانی عقب می‌افتد، زمانی که بر اساس ساعت‌های دقیق اتمی تعیین می‌شوند. محققان همیشه فاصله‌ای ۰٫۹ ثانیه‌ای را میان این دو ساعت حفظ می‌کنند تا در صورت نیاز و به خصوص در تاریخ ۳۰ ژوئن بتوانند یه ثانیه کبیسه به زمان بیافزایند.

در روزهای عادی، زمان از ۲۳:۵۹:۵۹ به ۰۰:۰۰:۰۰ روز بعد تغییر می‌کند اما در تاریخ ۳۰ ژوئن قرار است یک ثانیه به زمان جهان افزوده شود از این رو زمان در ساعت‌ها از ۲۳:۵۹:۵۹ به ۲۳:۵۹:۶۰ خواهد رفت و پس از آن روز بعد، یعنی اول جولای ۲۰۱۵  آغاز خواهد‌شد. اما در بیشتر سیستم‌های دیجیتال، ساعت‌ها برای یک ثانیه از کار خواهند‌افتاد.

در گذشته ثانیه کبیسه در سیستم‌های رایانه‌ای مشکلاتی ایجاد می‌کرد زیرا در آن دوران معمولا تا آخرین دقیقه کسی از ثانیه کبیسه مطلع نمی‌شد و سیستم‌ها برای انطباق با شرایط آمادگی نداشتند. برای مثال در سال ۲۰۱۲ ثانیه کبیسه برای وب‌سایت Reddit،‌لینکداین، گیزمودو و چند وب‌سایت دیگر دردسرساز شد. این دردسرها امروزه نیز ادامه دارند و شرکت‌های تکنولوژی و رایانه‌ای هریک برای مقابله با آن رویکرد‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

امروزه نیز روند افزوده شدن این ثانیه به زمان جهانی روندی ثابت ندارد. از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۹ سالانه یه ثانیه به زمان افزوده شده‌است،‌ اما از آن زمان به بعد ثانیه کبیسه به ندرت به زمان افزوده شده‌است. برای مثال ثانیه‌ای که امروز به زمان افزوده خواهد‌شد، چهارمین ثانیه‌ای است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون افزوده شده‌است.

دلیل اینکه چرا روند ثانیه کبیسه از ثبات برخوردار نیست نامشخص است اما دانشمندان رویداد‌های ناگهانی جغرافیایی از قبیل زمین‌لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی را در این روند بی‌تاثیر نمی‌دانند.

افزوده شدن یک ثانیه جدا از دردسر‌هایی که می‌تواند برای رایانه‌ها به بار آورد، بر زندگی انسان‌ها چندان محسوس و قابل مشاهده نیست، اما شاید با دانستن اینکه در هر یک ثانیه چه اتفاقاتی ممکن است در جهان رخ دهند،‌ اهمیت این زمان بسیار کوتاه افزایش بیشتری پیدا کند.

  • در هر یک ثانیه زمین ۲۹٫۸ کیلومتر از مسیرش به دور خورشید را طی می‌کند.
  • در هر یک ثانیه به صورت میانگین ۴٫۳ نفر در جهان متولد شده و ۱٫۸ نفر از دنیا می‌روند.
  • در هر یک ثانیه وارن بافت، پول‌سازترین انسان جهان،‌۴۰۲ دلار پول در می‌آورد درحالی‌که درآمد فردی در زیر خط فقر جهانی در یک ثانیه ۰٫۰۰۱۴۴ سنت است.
  • در هر یک ثانیه ۱۱ درخت در جنگل‌های گرمسیری آمازون بریده می‌شوند.
  • در هر یک ثانیه برخورد دهنده بزرگ هادرون ۶ کوادریلیون ( ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ) بایت اطلاعات جمع‌آوری می‌کند.
  • در هر یک ثانیه ایستگاه فضایی بین‌المللی هفت هزار و ۷۰۰ متر جا‌به‌جا می‌شود.
  • در هر یک ثانیه ۳٫۴ میلیون دلار کالا و خدمات در اقتصاد جهانی تولید می‌شوند.
  • در هر یک ثانیه ۱۱۲۰ تن دی‌اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی و فرایند‌های صنعتی در هوا آزاد می‌شود.
  • در هر یک ثانیه ۴۸ هزار و ۷۵۴ جستجو در گوگل انجام می‌شود.
  • در هر یک ثانیه کربونیک آنهیدراز سریعترین آنزیم جهان می‌تواند ۶۰۰ هزار واکنش را کاتالیز کند.
  • در هر یک ثانیه دو میلیون و ۳۹۳ هزار و ۴۷۰ ایمیل ارسال می‌شوند.
  • در هر یک ثانیه یک فوتون می‌تواند ۲۹۹ هزار و ۷۹۲ کیلومتر در خلاء طی کند.
  • در هر یک ثانیه سریعترین رایانه جهان بیش از ۳۳ کوادریلیون محاسبه انجام می‌دهد (۳۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰).
  • در هر یک ثانیه نیوهوریزون، سریعترین فضاپیمای جهان، ۱۶٫۲۶ کیلومتر حرکت می‌کند.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


9 × = نُه

بازگشت به بالا