جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / پایه دوم / رسیدن به آرایش گاز نجیب
رسیدن به آرایش گاز نجیب

رسیدن به آرایش گاز نجیب

سلام

یه سوال چن وقته ذهنمو مشغول کرده!اینکه بعضی چیزا تو طبیعت ما نداریم ولی میشه تهیه اش کرد و اونکار اتفاق بیوفته مثلا تو فصل پنج میگه کربن نمیتونه چهار الکترونشو از دست بده و به آرایش گاز نجیب قبل خود برسه اما آیا میتونیم ما اینکارو انجام بدیم به طور مصنوعی ؟مثلا عنصر گالیم میتونیم ازش سه تا الکترون بگیریم یا در گروه ۱۳ فقط برم و آلومنیوم که میتونن به آرایش گاز نجیب قبل از خود برسن؟”

توسط محمدرضانخستین-گرمی  

 

 

سلام. مواردی در طبیعت خودبخود بوجود می آیند که هم انرژی لازم برای انجام آنها در طبیعت وجود داشته باشه و هم احتمال انجام آن وجود داشته باشه. بسیاری از فرآیندها و همچنین مواد برای تشکیل نیاز به انرژی خیلی زیاد دارند که در حالت عادی در طبیعت وجود ندارد و یا احتمال انجام آنها بقدری کم است که هیچگاه انجام نمی شود. .

هنگامی که اتمی برای رسیدن به آرایش گاز نجیب الکترون از دست می دهد باردار شده و از نظر الکتریکی تجمع بار داشته و ناپایدار می شود. در یونهایی که تجمع بار آنها زیاد نیست ، این یونها براحتی تشکیل شده و ترکیباتی با این یونها بوجود می آید. مانند یونهای سدیم ، منیزیم و ….  ولی بعضی از عناصر نمی توانند تشکیل یون پایدار بدهند ، زیرا تجمع بار روی این یونها بقدری زیاد است که انرا ناپایدار کرده و بوجود نمی آید. مانند یونهای عناصر بور ، بریلیم ، کربن و … هرچند که ما می توانیم با صرف انرژی زیاد این یونها را ایجاد کنیم. اما ناپایدار بوده  و بسرعت از بین می روند.  گالیم سه الکترون از دست داده و می تواند یون گالیم ۳ بار مثبت ایجاد کنید ، ولی باز هم به ارایش گاز نجیب قبل خود نمی رسد. زیرا عناصر واسطه قبل از ان قرار دارند. بطورکلی انسان می تواند با ایجاد شرایط خاص ترکیبات خاصی ایجاد کند که این ترکیبات در حالت عادی در طبیعت ایجاد نمی شوند که علت آن همان کمبود انرژی و احتمال کم تشکیل آنهاست. 

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


سه + 5 =

بازگشت به بالا