چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳     
خانه / سوالات درسی / فصل ۴ پیش
فصل ۴ پیش

فصل ۴ پیش

سلام آقای محمدی

یه مشکل تو سلول های الکتروشیمیایی

۱-توی یک سلول الکتروشیمیایی قاعدتا باید بعد از گذشت زمان اختلاف پتانسیلش سلول کم بشه بدلیل افزایش و کاهش جرمهای کاتد و آند و همچنین تغییر غلظت محلولهای الکترولیت…. توی واقعیت هم همینجوریه؟

۲-سلولی که آندش فلزات گروه یک باشند داریم؟ اگر بله، حلال محلول الکترولیتی مون میتونه آب باشه؟ چون این فلزات با این عناصر بشدت واکنش میدن….

۳-واژه نامه ی آخر کتاب هم خوندنش الزامیه؟ چون اونجا بعضی مفاهیمش تو متن کتاب نیومده… مثل آمفی پروتیک و….. جزو منابع کنکور محسوب میشه؟

۴- توی شیمی دوی پیش بهمن بازرگانی یه سوال اومده که من جوابش رو مینوسم…. سوال ۱۵۵ فصل چهار شیمی پیش:

هنگامی که یک رسانای الکترونی در تماس با یک رسانای یونی قرار میگیرد مجموعه ی حاصل الکترود نامیده میشود

درحالیکه صفحه ی۸۶ کتاب نوشته:

هنگامی که یک رسانای الکترونی( الکترود )درتماس با یک رسانای یونی( الکترولیت) قرار گیرد مجموعه ی حاصل نیم سلول نامیده میشود.

بنظرم کتاب مبتکران اشتباه کرده… از طرفی خودم با جمله ی کتاب موافقم ولی نتونستم دلیلی مبنی بر غلط بودن گزاره ی کتاب مبتکران بیارم…. واسه همین از شما کمک گرفتم

 

ممنون

روز معلم بر شما مبارک( البته با کمی تاخیر!! )

موفق باشید

توسط علی بدیعی_مشهد

سلام.
۱- بله . در واقعیت هم همینطور است. با تغییر غلظت کاتیون فلزات در دو نیم سلول ، پتانسیل دو نیم سلول یکسان شده و جریان متوقف می شود.
۲- سلولی که الکترود آن فلزات قلیایی باشد نداریم. این فلزات با آب به شدت واکنش داده و نمیتوانند تشکیل سلول بدهند.
۳- خیر . نیازی به خواندن واژه نامه آخر کتاب نیست و این واژه نامه جزء منایع کنکور نیست.
۴- به نظر من جمله کتاب مبتکران صحیح نیست و اشکال تایپی دارد و منظور کتاب همان نیم سلول است.

۵ نظر ها

  1. اقاى محمدى عزیزممممم,سلام.دلم جداً واستون خیلى تنگ شده:( چند تا سؤال داشتم: ۱٫ اقاى محمدى شکل پایین صفحه ۹۳ کتاب غ نیست؟؟ اخه zn که خود به خود به cu الکترون میده!!
    ۲٫در واکنش صابونى شدن باید محلول فقط متعلق به هیدروکسید هاى فلزات قلیایى باشه,نه؟ اخه به نظرم قلیایى خاکى باشه موازنه نمیشه!!
    ۳٫چرا واکنش Fe2o3 + 3 H2o—- 2Fe(OH)3 انجام نمیشه?

    • مرتضی محمدی

      سلام. خیلی متشکرم. امیدوارم حالتون باشه.
      ۱- این شکل یک سلول الکترولیتی را نشان می دهد که تیغه فلز روی به قطب مثبت باتری متصل شده (آند ) و در محلولی از یون روی قرار دارد و یک تیغه از جنس مس به قطب منفی باتری متصل شده است ( کاتد ). میدانید که جنس کاتد مهم نبوده و فقط در آن یونهای درون محلول از قطب منفی الکترون دریافت کرده و رسوب میکنند. بنابرین در تفسیر این شکل مس هیچ نقشی ندارد. اکسایش روی در آند خودبخودی بوده و روی بخوبی به قطب مثبت الکترون داده و وارد محلول می شود. قسمت غیرخودبخودی این فرآیند ، کاهش یونهای روی در کاتد و تشکیل لایه ای از روی بر سطح مس است. ( یادتان باشد بجای مس هر رسانای دیگری می توانست قرار گیرد)
      ۲- هیج فرقی نمی کنه. از فلزات قلیایی خاکی هم می تونیم استفاده کنیم. برای موازنه فقط می تونید بجای یک مول NaOH از نیم مول Ba(OH)2 استفاده کنید .
      ۳- معادله ای که نوشتید ، انجام میشود. میشه گفت آهن (III) اکسید ، آب تبلور جذب کرده و به آهن (III) اکسید آبپوشیده که همان آهن(III) هیدروکسید است تبدیل می شود. از نظر من این فرآیند، هیدرولیز یون اکسید است.
      چرا نوشتید ، “این واکنش انجام نمیشه” ؟

      • واى ببخشید اصلاً حواسم نبود که کاتد جنسش مهم نیست!حسابى قاط زدم گویا!:) …سؤال سومم یک سؤال کنکور بود که پرسیده بود کدام واکنش به شکل نوشته شده انجام نمیشود؟ که همین جواب میشد!

        • مرتضی محمدی

          خواهش می کنم. به نظر من از نظر طراح سوال فقط به تغییر عدد اکسایش توجه کرده و آنرا واکنش درنظر نگرفته است. سه گزینه دیگر احتمالا تغییرات محسوس تر بوده است.

  2. باسلام وعرض ادب
    روزتان مبارک(یکم دیرشدساری…………..)
    آزمون فصل ۳ ش ۴ با کلیدش در سایت میگذارید؟
    متشکرم

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


8 − = شش

بازگشت به بالا